„Tisztelt Polgármester Úr! (…) Szerettük, becéztük ezt a várost, amely az elmúlt évben a nemzet megrontója lett. Tetemre hívom itt a Duna partján a magyar fővárost: ez a város megtagadta ezeréves múltját, ez a város sárba tiporta koronáját, nemzeti színeit és vörös rongyokba öltözött. Ez a város börtönre vetette, kiüldözte a hazából annak legjobbjait, és egy év alatt elprédálta összes javainkat. De minél jobban közeledtünk, annál jobban leolvadt szívünkről a jég, és készek vagyunk megbocsátani. Megbocsátunk akkor, hogy ha ez a megtévelyedett város visszatér megint a hazájához, szívéből, lelkéből szeretni fogja a rögöt, amelyben hőseink csontjai porladoznak, szeretni azt a rögöt, amelyet verítékes homlokkal munkálnak falusi testvéreink, szeretni a koronát, a dupla keresztet. Katonáim, miután földjeikről betakarították Isten áldását, fegyvert vettek a kezükbe, hogy rendet teremtsenek itt e hazában. Ezek a kezek nyitva állanak testvéri kézszorításra, de büntetni is tudnak, ha kell. (…)
Nem szokásom a tisztelt olvasót a fentihez hasonló hosszú idézetekkel fárasztani, különösen nem Horthy Miklóstól. De kénytelen vagyok, mert Bayer Zsolt, az előbb citált – 1919. november 16-án, a budapesti bevonulás alkalmából elmondott – Horthy beszédből szemezgetett az önkormányzati választást követő harmadik napon a Magyar Nemzetben. Ellenpontozásul Szent István intelmeit is felidézte, azt próbálva igazolni, hogy a »balosok« által annyira kedvelt uralkodó bizony szigorú és hagyománytisztelő személyiség, míg a hírhedt lovas tengerész barátkozó, kedélyes és megbocsájtó úriember volt.