Regélő évszámok a sírkereszteken

2019. október 30. 08:11

Az embert misztériumok szegélyezik.

2019. október 30. 08:11
Csejtei Dezső
Magyar Nemzet

„Fölöttébb különös lény az ember. Mégpedig részben azért, mert bármennyire törekszik is arra, hogy az átláthatóság, a racionalitás határozza meg az életét, a legfőbb pontokon mégis misztériumok szegélyezik azt. S e misztériumok közül is kiemelkedik kettő, a születés és a halál, az élet kezdő- és végpontja. A születésünkről egyet s mást megtudhatunk mások elbeszélése alapján, saját halálunk kapcsán azonban még erre sem nyílik lehetőség. Életünk elejére és végére nincs rálátásunk, mindkettő az ismeretlenség és a sejtések homályába vész.

E napokban elhunyt embertársainkra, halottainkra emlékezünk. Ilyenkor, rövid időre kizökkenve a mindennapi élet kerékvágásából, végigfut bennünk a gondolat, vajon mi köt minket, élő embereket elhunyt embertársainkhoz, szeretteinkhez. Pusztán csak az elidőző, tisztelet- és szeretetteljes emlékezés az, ami kapocs közöttünk? Vagy mélyebb a kötődés? E kérdésekre keresem most a választ.

A múlt század fontos filozófiai felismeréseinek egyike, hogy az emberről nem beszélhetünk úgy, mint a mindenség bármely más szerves vagy szervetlen, élő vagy élettelen dolgáról. A hajdani görögök, némi túlzással, még úgy tekintettek az emberre, akár a kozmosz bármely más dolgára, aki abban mégis kitűnik, elkülönül, hogy ott működik benne valami, aminek ők a logosz, az ész elnevezést adták.

A keresztény felfogás alapvető újítása viszont az, hogy az embert testből, lélekből és szellemből álló, ám mégis egységes személynek tekinti. A modern felfogások ez utóbbi gondolatot viszik tovább az imént említett irányba.

Annak, hogy az embert ne pusztán dologként fogjuk fel, egyik legfőbb eszköze az értelem. Az ember talán legcsodálatosabb képessége az, hogy értelemteremtő, értelemhordozó, ám értelmet egyúttal megvonni is képes lény. Az értelem, általánosan szólva, a világra, a dolgokra vetett fény. Nélküle sötétség uralkodna a Földön, még akkor is, ha az napfényben fürödne.

A szeretet mellett az értelem az egyik leghatalmasabb összekapcsoló erő; ez köti össze az embert a többivel, a dolgokkal, a mindenséggel. S az értelem fogja össze egyetlen eleven organizmussá az egész emberiséget, élőket és holtakat egyaránt. Ezért is fontos a holtakhoz fűződő viszony.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 6 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
mokány
2019. október 31. 18:01
Rebellis vers , szerzője ugyanaz, mint a Himnuszé , Kölcsey Ferenc : " Zrinyi vére mosta Bécset, S senki bosszút nem állt, Rákóczi küzdött hazánkért, S töröknél lelt halált, Páris ígért szabadságot, Ti nem fogadtátok, Járom rátok gyáva népek, S maradéktól átok."
reugrangon
2019. október 30. 22:04
MooXi.net - nagyszerű projekt felnőttek számára, akik szexpartnert szeretnének találni
annamanna
2019. október 30. 17:38
"A keresztény felfogás alapvető újítása viszont az, hogy az embert testből, lélekből és szellemből álló, ám mégis egységes személynek tekinti. A modern felfogások ez utóbbi gondolatot viszik tovább az imént említett irányba. Annak, hogy az embert ne pusztán dologként fogjuk fel, egyik legfőbb eszköze az értelem." Azért komolyan mondom, egyszerűen megdöbbentő, hogy nem veszi észre az üvöltő ellentmondást a két állítása között. Az egész úgy hamis, ahogyan van, ugyanis az első állítása egyáltalán NEM keresztény állítás, ez valahonnan máshonnan származik, de teljesen biztosan NEM AZ ÚJSZÖVETSÉGBŐL!!!! Talán platonikus görög, esetleg ószövetségi, de egészen biztosan nem keresztény felosztása az emberi személyiségnek, Jézus ugyanis ezt mondta: Mt 22,37 Jézus pedig monda néki: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes ELMÉDBŐL. Mk 12,30 Szeressed azért az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből, és teljes ELMÉDBŐL és teljes erődből. Ez az első parancsolat. Lk 10,27 Az pedig felelvén, monda: Szeresd az Urat, a te Istenedet teljes szívedből és teljes lelkedből és minden erődből és teljes ELMÉDBŐL; és a te felebarátodat, mint magadat. Az újszövetség hihetetlen nagy újítása tehát pontosan az ELME fontosságának hangsúlyozása, az Isten iránt megnyilvánuló vallásos odaadásnak igenis az értelmen, logikán, józan észen kell alapulnia (is, többek között). A vallás nincs, nem lehet ellentétben az értelemmel, aki mást mond, hazudik. Az ószövetség ezzel szemben még valóban kihagyta az értelmet az emberi személyiség részei közül: 5Móz 6,5 Szeressed azért az Urat, a te Istenedet teljes szívedből, teljes lelkedből és teljes erődből. A szellem, lélek, test felosztás erre hasonlít, de nem pont ugyanaz, úgyhogy szerintem nem ószövetségi, inkább ezoterikus gondolatmenet, valami platonikus elmélkedésnek tűnik inkább. Mindenesetre Csejtei ezzel kezdi (ami eleve hazugság), és ebből tök lazán, minden gond nélkül vált át arra, amit a fenti felsorolás pont NEM tartalmaz, azaz az értelemre. A keresztény felfogás tartalmazza az értelmet, csak azt Csejtei pont NEM ismeri, nem idézi, mert annyira mély lehet a bibliaismerete, hogy még az egyik legtöbbet idézett jézusi mondást sem ismeri, noha ez az újszövetségi FŐPARANCSOLAT. Csak ennyire fontos, csak ennyire számít, és pont ennyire hiteles az utána következő ájtatos szövegelés. És mindezt egy filozófustól, ez benne a legmegdöbbentőbb. Pont egy filozófusnak nem tűnik fel, hogy pont az értelem hiányzik abból, amire aztán értelemként hivatkozik.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!