Azt magyarázzátok el nekem, hogy van az, hogy valakiről minden kikerülő információt meghamisítanak

Ha ezt nem tudjátok elmagyarázni, akkor azt mondjátok meg, hogy miként akadhat olyan nagykorú, cselekvőképes ember, aki mindezt elhiszi.

Ha kell, a hazáért az életünket adjuk – alapvetés volt ez évszázadokon és ötven, hatvan emberöltőn át.
„»Csak egy tollvonás volt bűne« – e felirat áll Szacsvay Imre nagyváradi szobrának talapzatán, fogós feladvánnyal szolgálva Körös-parti bámészkodóknak, anyaországi turistáknak. A szabadságharc egyik legifjabb, legnemesebb vértanúja ő, aki többször is elmenekülhetett volna a végzet elől, de nem tette, az árulás vádjára is ekképpen válaszolt: »Nem bűn, ha valaki szereti népét, és hazájáért munkál.«
A ma százhetven esztendeje, 1849. október 24-én, Pesten kivégzett, harmincegy esztendős férfiú a debreceni Függetlenségi nyilatkozat aláírója, ez a bizonyos tollvonás egyetlen bűne. Érdeme azonban sokkal számosabb ennél. Kossuth híveként, egyre közvetlenebb munkatársaként, jogászként, a képviselőház jegyzőjeként, a frissiben alakult Radikális Párt egyik vezéreként jelentős részben ő fogalmazta, szerkesztette, írta alá, majd olvasta fel 1849. április 13-án az országgyűlés előtt a Habsburg-ház trónfosztását deklaráló Függetlenségi nyilatkozatot.
Igazságkereső, nyughatatlan gyermekből – Fleisz János tanulmánya említi, egyik tanárával szembeni konfliktusa miatt már elemista korában a legszigorúbb büntetést, huszonöt korbácsütést szabtak ki rá – a népképviseleti országgyűlés »egyik legtehetségesebb, legjellemesebb és legbecsületesebb tagjává« vált, Szilágyi Sándor történész szerint »volt beszédében valami szelíd kedélyesség, mi igen alkalmas vala csendesíteni a zúgó viharokat«.
A szabadságharc bukása után e szelíd határozottsággal utasította el mindkétszer a menekülés, a bujdosás lehetőségét. Amikor a később idegenből és biztonságból ítéleteit osztó Kossuth Orsova és a török birodalom felé futtában arra biztatta, tartson vele, így felelt: »E népért éltem és e hazában akarok meghalni.« Előre tudta, hogy Várad közelében, a család ismerőseinél, ahol meghúzta magát, melyik hajnalon törnek majd rá a pribékek, de édesapja hiába kérlelte levelében, hogy oldjon kereket, a maga gondja helyett csak szállásadójára gondolva azt írta vissza: »Nem, apám, mert az én szökésem bajba keverné az öreg Olay Józsefet.«
A rá kirótt halálos penitencia megdöbbentette a korabeli közvéleményt, Szemere Bertalan kereste és meg is találta a választ, miért kellett meghalnia. »Nem azért, mit tettél, hanem mit érzetél, azért érdemléd te a zsarnoktul a halált; nem nézte, mi valál, hanem mi lehetnél. Hívebb honfi szívet pallosa nem talált.«
Az akasztása előtti hajnalon testvéröccsének írt búcsúlevelét így zárta: »Meghalok, ha kell, lelkem nyugodt, vétek sohasem terhelé, minden bűnöm az, hogy képviselői kötelességemet elébe tettem saját személyemnek.«
Túlságosan nyilvánvaló, ordító a kontraszt e hitvallás és napjaink némely emberi roncsának parlamenti ámokfutásai között; fél mondatnál többet nem is ér az egész, különben ők érik céljukat, ha bármi áron is, de pillanatokra rájuk vetül a figyelem. Egyébként se szennyezzük velük elménket és lelkünket.
Egy bekezdést ellenben szenteljünk annak, hogy Szacsvay önfeláldozása a maga korában nem volt egyedülálló, még rendkívüli sem. Hiszen, mint a nótában is áll, ha Kossuth Lajos azt üzente, hogy elfogyott a regimentje, akkor mindnyájuknak el kellett menniük. De a nemzettudat kifejlődésétől kezdve ugyanígy hatott Bocskai, Thököly, Rákóczi hívószava. Ha kell, a hazáért az életünket adjuk – alapvetés volt ez évszázadokon és ötven, hatvan emberöltőn át. Egy ideje más világot élünk. Az aktuális generációk rendre a téves történelemszemlélet hibájába esve azt tartják, ők a modern gondolkodás és értékrend letéteményesei, de száz, kétszáz év múlva ugyanúgy a múlt szeletévé válnak és historikus távlatból ítéltetnek meg.”