Simon János politológus, egyetemi tanár írása
Valaki azt mondta, hogy a román nyelvű média vagy szidja a Tusványosi Nyári Egyetemet, vagy csak akkor ad róla hírt, ha medvetámadás éri. Mi kellene ahhoz, hogy egy harmadik alternatíva valósuljon meg, és rajtunk kívül a román szomszédjaink is dicsérjék a rendezvényt. Nos, mielőtt erre választ adnánk, nézzük meg, mi a hozadéka ennek a példaértékű szabadegyetemnek.
Az öt napos táborban naponta egyidőben 25-30 sátorban folyt a pódiumbeszélgetés, a vita, a kérdés-felelek. 30-50-100 résztvevő hallgatta, figyelte és szívta magába az információt, a tudást és a magyarázatot, este pedig nézte a színi előadást, ropta a néptáncot, járt a lába a diszkózenére vagy táncolt a nagyszínpad előtt az élőzenére. Kézfogások történnek és szerelmek szövődnek. A rendezvény egyfajta kulturális kirakodóvásár is, hiszen a hazai és a romániai magyar könyvkiadók tucatjai terítettek ki legújabb, legnépszerűbb portékáikat, de az asztalokon szép kézművestermékek is sorakoztak. A faházikókban és sátrakban ételt, italt, kolbászt, hurkát, lángost árulnak, a sarkokon meg főtt kukoricát, szedret és áfonyát, s így mindenkit csábít az illatok kavalkádja. Az előadók között ugyanúgy voltak civilek és politikusok, művészek és tudósok, média-celebek és politikai elemzők, miniszterek és szóvivők, azok, akik most ismertek és azok, akik majdan lesznek ismertek. Aki ott volt, mindenki élvezte. A fenséges hegyoldal, a sok színű zöld völgy, a gyorsan folyó Olt patak és a Csukás tó szépsége az örök szabadság élményét adja. A táj és a tábor emléke fogva tart. Tusnád kapcsán az a mondás járta, hogy aki egyszer elmegy oda, azt visszatér.
Tusványos nevét senki se keresse a térképen, mert az a táborozók által kreált fantáziaszó, két település nevének összevonásából született. A történet valamikor 1989 szilveszterén kezdődött, amikor néhány Fidesz-alapító román értelmiségiekkel közösen kirándulást tett a fenséges bálványosi erdőbe, s elhatározta, hogy ott majd a nyári egyetemet szervez párbeszéd jegyében. Bálványoson még az 1600-as években is megőrizték a pogány vallást, bálványokat imádtak és fehér lovat áldoztak. Kevesebb mint 10 év alatt kinőtte helyét a tábor, s átköltözött Tusnádfürdőre, az Olt folyó partján fekvő hegy lábához.