Mandoki: Az integráció a bevándorlók felelőssége
A Nyugatra „disszidált” rockzenész azt írja, mivel akkoriban egy szót sem beszélt németül, az első dolga volt, hogy minden szabad percében tanuljon németül.
Németh Géza lelkész egyike volt azoknak, akik nem alkudtak meg a régi rendszer adta helyzettel.
Ma már egyre nehezebb elképzelni az 1970-es és '80-as éveket. Mi, akik akkor nőttünk fel, megváltoztathatatlannak érzetük a rendszert. Noha abszurd volt, az abszurditás stabilitásában éltünk. Időben távolodva ettől a néhány évtizedtől jobban látható, hogy a történelem bokaficama volt csak, melytől azonban hosszan nyomtuk az ágyat. Az 50-es évek kegyetlensége után jöttek a ködös és bizonytalan 60-as és 70-es évek, amikor mindenki fogódzót keresett: ki a múltba visszatekintve, ki a bizonytalan jövőt sejdítve. A rendszer szilárdnak adta ki magát, de egyre tanácstalanabb lett. Fokozatosan kiengedte az irodalmárokat zárkáikból, munkát és megélhetést nyújtott, de jövőképe már régen nem volt. Egy fronton tartott ki a legmakacsabb engesztelhetetlenséggel: a vallással szemben. A „vallás” mindvégig, a nyúlfarknyi négy évtized alatt a főellenség volt és maradt, kiejteni ezt a nevet nem lehetett, a templomokat kerülni kellett, az egyház ki volt téve a külső és belső feljelentők rosszindulatának.
Németh Géza lelkész egyike volt azoknak, akik nem alkudtak meg a helyzettel. A ködben botorkálók közül felemelkedve, a „názáreti Rózsa Sándor” követőjeként szót emelt az evangélium mellett. Emberként, keresztényként, lelkészként élt és küzdött, olykor maga is tapogatózva kereste a helyes utat. Élte küzdelmes életét, ette az üldöztetés kenyerét, mégis emelt fővel tekintett a világra, melyet minden visszássága ellenére is megváltottnak ismert fel. Kapcsolatot épített, gyülekezetet szervezett, igét hirdetett és igét olvasott – s igét írt, a verseit, melyek mai szemmel olvasva a lélek tükreként tekintenek vissza ránk. Eltanácsolták, áthelyezték, kiszorították, palástjától megfosztották – mégsem foghatták be pörös száját, az ifjúsági misszióban folytatta a munkát, melyet fiatal lelkészként elkezdett. Ennek a munkának volt kifejezője költészete is, amely a korszak jellemző alkotása.
Milyen költészet ez? Négy jelzőt használnék jellemzésére: a) eredeti; b) lázadó; c) töredékes; d) tanúságtevő.
ad (a): Németh Géza eredeti hangú költő. Legjobb darabjaiban van valami, amit másnál nem találunk. Íme:
„Lélek a világ szűk résein
zizeg kőkori félelem
lent a béke nyílt tengerén
vitorlát bont-e még a remény?”
Ez a hang másutt nem találszik. Kormos István jut eszembe, egyike a kismestereknek, akik nem írtak oly sokat és nagyot, mint a legjobbak, de egy-egy versük ismételhetetlenül sajátos, szívbe markoló, erőteljes. Németh Géza is ilyen – noha nem szkeptikus, mint Kormos volt, hanem dacosan hívő. Nála az eredetiség kibontakozását gátolta, hogy a kommunizmus alatt Krisztusról verselni nyilvánosan nem volt szabad – egy-egy kivételtől eltekintve, akit a hatalom ilyen vagy olyan megfontolásból átengedett a szűrőjén. Hasztalan volt az eredeti hang, Németh Géza nem jutott szóhoz, noha ez a hang új utat nyitott volna: a hívő, vívódó, botorkáló emberét, aki krisztusi elhívását nem adja fel, dacosan perel az ő istenével, oly formavilágban mozogva, amelynek volt előzménye, de sajátossága tagadhatatlan.
ad (b): Költészete lázadó: lázad a kommunizmus értelmetlen szürkesége, dezoláltsága, embertelensége ellen. De lázad az elkrisztustalanodás ellen is, amely éppúgy beeszi magát a köznapokba, mint az egyházi világba. Lázad önmaga ellen; újra meg újra szembesül hibáival, gyengeségeivel, elhajlásaival. Ami mindezt foghatóvá teszi, egyfajta életerő fölsarjadása, amely legmagasabb szinten a hitben bukkan elő. Reformátusságának öröksége ez a hit, amely már zsengéiben is megjelenik az 1940-es évek végén. Hite rebellis; istene ateista. Krisztusa betyárként felforgatja a rendet. Egyfajta református felszabadítási teológia fogalmazódik meg a soraiban, amely Krisztust a szegényben, az elhagyottban, a megvetettben és meggyötörtben ismeri fel, de egyben abban is, aki elhagy, megvet, meggyötör – hiszen mindannyian Krisztusra szomjazunk.
„Tiéd vagyok
te egyetlen
lázadó konokság
védtelen virágzás
dacos forradalom!”
ad (c): Töredékes ez a költészet két értelemben is. Egyrészt nem futhatta ki magát, mivel a hatalom nem tette ezt lehetővé. A Názáreti Rózsa Sándor című kötetet több tekintélyes lektor is kiadásra ajánlotta 1973-ban, ám a kiadó – melyek mindegyike akkoriban a legszigorúbb pártvezetés alatt állt – mégsem tette közzé. A minőséggel nem lehetett bajuk; a kötet egyedi, egyéni, friss hang lett volna az akkori magyar költészetben. De éppen ez a friss hang szúrhatott szemet a kiadóvezetőknek: kellhetett-e az akkori magyar költészetben egy erős hangú, adysan lázadó, református lelkületű Krisztus-költészet? A válasz nyilvánvalóan nemleges volt, hiszen Pilinszky is alig jutott át a szűrőn. Németh Géza Pilinszky református párja lehetett volna, ha kiforrja magát: az ikonikus, meditatív, szenvedő költészettel szemben a forradalmi krisztusköltészet – nos, ez nem hiányzott az akkori uraknak.
De töredékes ez a költészet önmaga jogán is. Nem akar kiteljesedni. Elveti a szintézist. Elveti a mindentudást, a mindenstílust, a mindenköltészetet…. Marad a lázadás a szocializmus „Videoton”-világa ellen:
„A körúton a vasúton
vígan zeng a Videoton
Árkon-bokron, folyón-tavon
Videoton Videoton…”
Sokszor oly fordulatokkal él, melyek ma is meghökkentők:
„Hej gyerekek, keressetek hosszúnyakú zöld madarat, átöleljem
felrepítsen
pisáljam le árnyékomat!”
Ez a groteszkbe hajló, ma is erőteljesen modern költészet önmegsemmisítő. Saját árnyékát „pisálja le”: ősi motívum, az árnyéktól való megszabadulás vágya, mely nemet mond a platonikus rosszra. A kiáltás azonban csak a vágyat szólaltatja meg; a valóságban Németh Géza személyisége és költészete is megmaradt az árnyékban, az árnyas oldalon, az árnyékvilágban. Nem tudott be- és kiteljesedni. „Ötévenként újrakezdeni” akar, miként írja. Kitart a töredékben, s éppen ez adja a jelentőségét. A korszak kiforrott költészetei – gondoljunk csak a Szép versek évkönyveinek betűrengetegére – ma már jórészt a semmibe hulltak. A töredékek üvegcserepe itt ropog a talpunk alatt.
Hadd említsem meg mai élményemet: olvasva e korszak verseit az akkori „nagy költők” hangja, három-négy évtized elteltével, kifakult. Az ismeretleneké fölerősödik. Az életükben összkiadáshoz jutottak borítója, tartalma halovány; az elnyomottaké arcon vágja az embert. Németh Géza költészete ily erősödést mutat. Megragad a konkréttal való küzdelem készsége, ereje, elkötelezett reménytelensége – fellángolása abban a néhány kimagasló versben, melyet hátrahagyott. Nem kaphatott már életében díszes összkiadást (mint az Ötödfél Évtized egyes alakjai), de mai soványka kötete beszédesebb, mint az 1975-ös ünnep-év aranykötetes íróié.
Fiának mondja, 1964-ben:
„Apád nem tagadta meg
önmagát, nem unta meg életét
ötévenként újrakezdeni, de ha világába
belefáradt, szétrúgta s újat
teremtett a régi helyett.
Mégsem anarchista: az ácsmester
fia tanította, életét e lapra
dobta…”
ad (d): Végül: ez a költészet tanúságtevő. Halljuk ezt a fenti sorokban is:
„Bár kiábrándult a papokból s a tanokból
álmaiból s önmagából, de az ácsmester
fia igézetében…”
Önmagát mintegy „názáreti Rózsa Sándorként” látta. Ilyennek látta Krisztust. Ha róla szólt, mást mondott, nehogy beskatulyázzák. Mégis mindig ugyanarról szólt, a megfoghatatlanról, a krisztusi sokféleségről, az isteni jelenlétről mindenben, rosszban és jóban, megpróbáltatásban és örömben, családban és társadalomban – még az egyházban is, melyben „fondor főpapok kamélonként kerengenek”!
Mindebben mégis arról tesz tanúságot, akinek életét odadobta s akitől soha el nem hajlott – hiszen nem is úgy fogta föl, mint akitől el lehetne hajolni. Tanúságot arról tett, aki lázadását, ötévenkénti megújulását sarkallta, akit mindenütt látott, szegényben, sírásban, elhagyatottságban – vagy éppen a „forró tejben” s a „bundáskenyérben”.
Miféle tanúságtevés ez? Miféle konfesszió? Az, ami Németh Géza költészetében megnyilvánul – maga a vallás. A valóság vallása. Másképpen: Krisztus önkifejeződése a valóságban, mely Tőle ered s mely nemcsak, hogy nem képes őt megsemmisíteni, hanem éppen a megsemmisítés lendületében tárja fel minden korábbinál nagyobb erővel. Krisztus a kenózisban, az önkiüresítésben teljesedik ki; Németh Géza költészete abban a lázadó útkeresésben, amely az utolsó verseit is jellemzi. Filozofikus meglátások sora rejlik és tárul fel itt, amelyek aktualitása ma még erősebb, mint korábban. Vagy talán azt kellene mondanunk, hogy e sorok igazsága bármit is gyengült mára?
„Eljött az isten s rárontott
a teisták tűhegyű templomaira
liturgiánk megunta múzeummá
tette mindenhol múltat zabál
sok bámész turista s bohóccá
kent megannyi fondor főpapunk
kaméleonként kereng míg
konfessziónk éles zabhegyét
mozsárban zúzza szét
az ateista Isten!”
Tévesen gondoljuk, hogy a kor, amelyben e költészet megszületett, alámerült a múltban. Noha a „hosszú rendszerváltás” évtizedei lassan valóban véget érnek, elég csak körülnéznünk ahhoz, hogy lássuk: sokhelyütt még annál is groteszkebb, kifordultabb a világ, mint amit annak idején stabil abszurditásnak véltünk. A dezoláltság sokszor dezoláltabb, a fondorság nemegyszer fondorlatosabb, a szegénység még szegényebb, a kirekesztés kirekesztőbb… Indokolt tehát a teljes körű megújulás mindenütt, ami Németh Géza vágya is volt. De még ennél is időszerűbb e költészet tanúbizonyságos – vallási – felemelkedése abba a magasságba, amely minden tévedésünk, keresésünk, megújulásunk forrása:
„Éveiddel együtt bánod
sok bátor délibábod
tűntét – ne légy szomorú !
Gazdát nem cserélt a lét:
élj, szeress – s ez elég!”
Németh Géza közösségszervező munkáját a budapesti Erdélyi gyülekezet-Reménység szigete őrzi, ahol évente rendeznek konferenciát az alapító emlékére. A lelkész-költő életművének teljes kiadása gyermekeinek (ifj. Németh Géza, Németh Zsolt, Németh Áron) gondozásában előkészület alatt áll.
A fenti szöveg a 2019-es Németh Géza emlékkonferencián elhangzott előadás rövidített változata.