felrepítsen
pisáljam le árnyékomat!”
Ez a groteszkbe hajló, ma is erőteljesen modern költészet önmegsemmisítő. Saját árnyékát „pisálja le”: ősi motívum, az árnyéktól való megszabadulás vágya, mely nemet mond a platonikus rosszra. A kiáltás azonban csak a vágyat szólaltatja meg; a valóságban Németh Géza személyisége és költészete is megmaradt az árnyékban, az árnyas oldalon, az árnyékvilágban. Nem tudott be- és kiteljesedni. „Ötévenként újrakezdeni” akar, miként írja. Kitart a töredékben, s éppen ez adja a jelentőségét. A korszak kiforrott költészetei – gondoljunk csak a Szép versek évkönyveinek betűrengetegére – ma már jórészt a semmibe hulltak. A töredékek üvegcserepe itt ropog a talpunk alatt.
Hadd említsem meg mai élményemet: olvasva e korszak verseit az akkori „nagy költők” hangja, három-négy évtized elteltével, kifakult. Az ismeretleneké fölerősödik. Az életükben összkiadáshoz jutottak borítója, tartalma halovány; az elnyomottaké arcon vágja az embert. Németh Géza költészete ily erősödést mutat. Megragad a konkréttal való küzdelem készsége, ereje, elkötelezett reménytelensége – fellángolása abban a néhány kimagasló versben, melyet hátrahagyott. Nem kaphatott már életében díszes összkiadást (mint az Ötödfél Évtized egyes alakjai), de mai soványka kötete beszédesebb, mint az 1975-ös ünnep-év aranykötetes íróié.
Fiának mondja, 1964-ben:
„Apád nem tagadta meg
önmagát, nem unta meg életét
ötévenként újrakezdeni, de ha világába
belefáradt, szétrúgta s újat
teremtett a régi helyett.
Mégsem anarchista: az ácsmester
fia tanította, életét e lapra
dobta…”
ad (d): Végül: ez a költészet tanúságtevő. Halljuk ezt a fenti sorokban is:
„Bár kiábrándult a papokból s a tanokból
álmaiból s önmagából, de az ácsmester
fia igézetében…”
Önmagát mintegy „názáreti Rózsa Sándorként” látta. Ilyennek látta Krisztust. Ha róla szólt, mást mondott, nehogy beskatulyázzák. Mégis mindig ugyanarról szólt, a megfoghatatlanról, a krisztusi sokféleségről, az isteni jelenlétről mindenben, rosszban és jóban, megpróbáltatásban és örömben, családban és társadalomban – még az egyházban is, melyben „fondor főpapok kamélonként kerengenek”!
Mindebben mégis arról tesz tanúságot, akinek életét odadobta s akitől soha el nem hajlott – hiszen nem is úgy fogta föl, mint akitől el lehetne hajolni. Tanúságot arról tett, aki lázadását, ötévenkénti megújulását sarkallta, akit mindenütt látott, szegényben, sírásban, elhagyatottságban – vagy éppen a „forró tejben” s a „bundáskenyérben”.
Miféle tanúságtevés ez? Miféle konfesszió? Az, ami Németh Géza költészetében megnyilvánul – maga a vallás. A valóság vallása. Másképpen: Krisztus önkifejeződése a valóságban, mely Tőle ered s mely nemcsak, hogy nem képes őt megsemmisíteni, hanem éppen a megsemmisítés lendületében tárja fel minden korábbinál nagyobb erővel. Krisztus a kenózisban, az önkiüresítésben teljesedik ki; Németh Géza költészete abban a lázadó útkeresésben, amely az utolsó verseit is jellemzi. Filozofikus meglátások sora rejlik és tárul fel itt, amelyek aktualitása ma még erősebb, mint korábban. Vagy talán azt kellene mondanunk, hogy e sorok igazsága bármit is gyengült mára?
„Eljött az isten s rárontott
a teisták tűhegyű templomaira
liturgiánk megunta múzeummá
tette mindenhol múltat zabál
sok bámész turista s bohóccá
kent megannyi fondor főpapunk
kaméleonként kereng míg
konfessziónk éles zabhegyét
mozsárban zúzza szét
az ateista Isten!”
Tévesen gondoljuk, hogy a kor, amelyben e költészet megszületett, alámerült a múltban. Noha a „hosszú rendszerváltás” évtizedei lassan valóban véget érnek, elég csak körülnéznünk ahhoz, hogy lássuk: sokhelyütt még annál is groteszkebb, kifordultabb a világ, mint amit annak idején stabil abszurditásnak véltünk. A dezoláltság sokszor dezoláltabb, a fondorság nemegyszer fondorlatosabb, a szegénység még szegényebb, a kirekesztés kirekesztőbb… Indokolt tehát a teljes körű megújulás mindenütt, ami Németh Géza vágya is volt. De még ennél is időszerűbb e költészet tanúbizonyságos – vallási – felemelkedése abba a magasságba, amely minden tévedésünk, keresésünk, megújulásunk forrása:
„Éveiddel együtt bánod
sok bátor délibábod
tűntét – ne légy szomorú !
Gazdát nem cserélt a lét:
élj, szeress – s ez elég!”
Németh Géza közösségszervező munkáját a budapesti Erdélyi gyülekezet-Reménység szigete őrzi, ahol évente rendeznek konferenciát az alapító emlékére. A lelkész-költő életművének teljes kiadása gyermekeinek (ifj. Németh Géza, Németh Zsolt, Németh Áron) gondozásában előkészület alatt áll.
A fenti szöveg a 2019-es Németh Géza emlékkonferencián elhangzott előadás rövidített változata.