Nem szolgálhatja Magyarország érdekeit ez az átalakítás

2019. május 31. 10:58

A törvénytervezet elfogadása esetén pótolhatatlan nemzeti értékek vesznek el, és már rövid távon is helyrehozhatatlan tudományos, kulturális és gazdasági károk keletkeznek.

2019. május 31. 10:58
Lendület-kutatásvezetők
mta.hu

„Tisztelt Miniszterelnök Úr! Tisztelt Kormánytagok!

A „Lendület” kutatási kiválósági program tudományos csoportvezetőiként teljes értetlenséggel olvastuk a Palkovics László (ITM) által beterjeszteni kívánt törvénytervezetet, amely a magyar tudományos kutatást – ezen belül a Magyar Tudományos Akadémiát és annak kutatóintézet-hálózatát – kívánja az érintettek egyetértése nélkül, kifejezett tiltakozásuk ellenére átalakítani.

Nyomatékosan kérjük Önöket, hogy ezt az átgondolatlan, szakmai indokokkal nem alátámasztható és ezért jelen formájában rendkívül káros törvénytervezetet ne támogassák! Nem szolgálhatja Magyarország érdekeit egy olyan átalakítás, amelyet a magyar tudományos közösség túlnyomó többsége szakmai alapon ellenez és elutasít. A törvénytervezet sutba dobja az utóbbi hónapok tárgyalásainak ITM által is konszenzussal elfogadott eredményeit, és élesen szembemegy az MTA Közgyűlése által elfogadott, a Kormány nyilvánosan kommunikált szakmai igényeit is figyelembe vevő átalakítási javaslatokkal.

A Palkovics-féle törvénytervezet legproblémásabb elemei a következők:

  1. Az átfogó elemzés és hatástanulmány nélkül előirányzott, szakmai érvekkel szemben erőltetett egyoldalú átalakítás tovább mélyíti a bizalmi válságot, hátráltatja az innovációs célok elérését, és rombolja a tudományos versenyképességet, tetézve az elmúlt egy év károkozását.
  2. A törvénytervezet kiveszi a kutatások feletti ellenőrzést a tudományos közösség kezéből. Közvetlen politikai kontroll alá helyezi a tudományos döntéshozást, szöges ellentétben a nemzetközi gyakorlatban sikeresnek bizonyult, a tudományos közösség önigazgatásán alapuló tudományirányítási elvekkel (mint a Haldane-elv) és a bevált nemzetközi modellekkel, mint például a német Max Planck Társaság vagy a francia CNRS működési rendszere.
  3. A törvénytervezet ellentétes az Alaptörvénynek a tudományos kutatás és az MTA szabadságát védő rendelkezéseivel, és figyelmen kívül hagyja a magyar tudományos közösség és az MTA testületi álláspontját.


    Konkrétan: 

    a. az NKFIH új irányító testületének (Nemzeti Tudománypolitikai Tanács) csak egyharmadát, a létrehozandó új Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) irányító testületének pedig kevesebb, mint felét adják a tudomány Kormánytól független képviselői;

    b. elveti a Közgyűlés által szakmai alapon elfogadott irányítási formát, ami a kormányzat, az MTA és a kutatóhálózat egyenlő arányú képviseletét írja elő;

    c. elveti a konszenzussal elfogadott köztestületi formát;

    d. az intézetigazgatók és gazdasági vezetők kinevezése, önálló intézetek és központok megszüntetése, alapítása, valamint újak felvétele a hálózatba nem minősített többségi döntéssel történik;

    e. nem rendelkezik az igazgatók kiválasztásánál a nyílt pályázati eljárásról;

    f. hiányzik az új intézetek alapításáról, megszüntetéséről és felvételéről elfogadott 1 éves moratórium;

    g. az új struktúra részleteinek kidolgozásában elmulasztja a független nemzetközi partnerek (pl. Max Planck Társaság) bevonását;

    h. a tervezet nem ad garanciát a direkt (nem pályázati) támogatás reálértékének megőrzésére és az elkövetkező 5 évben történő kiszámítható növekedésére.

     
  4. A törvénytervezet egyoldalú állami jogi aktussal az MTA-t kötelezi („feladatául írja elő”) vagyona használati jogának átengedésére, amivel veszélyes és a jogrendet súlyosan romboló precedenst teremt az államosításra.
  5. A törvénytervezet az átlátható és stabil finanszírozási rendszer hiányával kiszámíthatatlan környezetet teremt. A kiszámítható feltételek és stabil intézményi környezet elengedhetetlenek a magas színvonalú kutatásokhoz és a kiváló kutatók megtartásához.
  6. A törvénytervezet szerinti átalakítás hatalmas kárt fog okozni a magyar tudományos kutatás nemzetközi presztízsének, veszélyeztetve a nemzetközi, ezen belül EU pályázati sikerességet.
     

A lendületes kutatók előző levelére írt válaszlevelében Miniszterelnök Úr egyértelműen kinyilvánította, hogy a tervezett átalakítás során érték nem veszhet el, és a tudományos kutatás szabadsága nem sérülhet. 

A törvénytervezet elfogadása esetén pótolhatatlan nemzeti értékek vesznek el, és már rövid távon is helyrehozhatatlan tudományos, kulturális és gazdasági károk keletkeznek. Az elmélyülő bizalmi válság többek között a nemzetközileg is versenyképes fiatal kutatók elvándorlásával és egy teljes tudósnemzedék elvesztésével fenyeget.

Budapest, 2019. május 29.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 59 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Tatulus
2019. június 02. 13:31
Kedves "Lendületesek"! Megértem az érveiket! Bizonyára igazuk lehet! Mint laikus azonban szeretném, ha ismertetnék velem, avagy a nagyközönséggel, hogy az elmúlt - mondjuk 10 évben - mennyi volt az önök költségvetése, vagyis az önökre fordított közpénz! Aztán azt is szeretnénk megtudni, hány Nobel-díjas kutatásunk volt, milyen tudományos áttörésekben vettek részt, és összességében a nemzetgazdaság mennyit is kapott vissza az önökre fordított milliárdokból! Bizonyára nagyon pozitív a szaldójuk, ami megerősítheti az önök véleményét! Tisztelettel egy adózó állampolgár!
kozepesblog
2019. június 02. 13:20
A legnagyobb hazugság meg az a vád, hogy a kutatók össze-vissza kutatnak. Egyrészt arra adnak csak pénzt, ami nemzetközi mércével sikeres, vagy nemzeti szempontból kiemelt. Másrészt meg vannak stratégiai területek, ahol eddig is volt már együttműködés a kormány és a kutatók között. Ennek így kell lennie, így is volt. Pl mostani anyag: https://nkfih.gov.hu/hivatalro.. Szimpla hazugság, amit a kormánysajtò és a legtöbb kommentelő ismételget.
kozepesblog
2019. június 02. 13:19
A legnagyobb hazugság meg az, hogy a kutatók össze-vissza kutatnak. Egyrészt arra adnak csak pénzt, ami nemzetközi mércével sikeres, vagy nemzeti szempontból kiemelt. Másrészt meg vannak stratégiai területek, ahol eddig is volt már együttműködés a kormány és a kutatók között. Ennek így kell lennie, így is volt. Pl mostani anyag: https://nkfih.gov.hu/hivatalrol/strategia-alkotas/nemzeti-kfi-strategia Szimpla hazugság, amit a kormánysajtò és a legtöbb kommentelő ismételget.
Esvány
2019. június 02. 07:52
Egy éve folyik a cicaharc, az akadémikus urak eddig csak annyit tudtak kipréselni a fogaik kerítésén, hogy "nem engedjük!". Még azt is leszavazták, amiben nagy nehezen az elnökség megegyezett a minisztériummal... Megy a hazudozás ezerrel, pedig - Az MTA-t senki sem akarja szétverni - Az MTA mint szakmai bíráló szerepe továbbra is megkérdőjelezetlen - A tudományos kutatás szabadsága nem sérül azzal, hogy az állam nem a jobb, hanem a bal zsebéből adja a pénzt. - Az sem igaz, hogy az államnak az MTA pénzére fájna a foga, hiszen azt a pénzt eleve az állam adja, tehát ha kellene neki, ezer módja lenne rá, hogy eleve ne adja oda (lásd Bokros csomag). - A visongás kizárólag azért megy, mert az akadémikus urak és főhivatalnokok elesnek a kutatóintézeti pénzek "kezelgetésétől".
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!