– nem az úgynevezett liberális és nem-liberális demokráciák között, hanem a kereszténységben megalapozott egyetemes emberiség és egy archaikus, istentelen és embertelen barbárság között, amely a háborúskodást oly kegyetlenségig terjesztette, ami az őrültség keretein is túllép: ez az őrültség ugyanis a legszigorúbb logisztikával szervezett.
A kereszténység mindenkor üldözött volt, mondta húsvéti beszélgetése során Erdő Péter bíboros. Nem kétséges: a kereszténység maga az áldozati vallás, azaz magának a vallásnak legmagasabb, noha archaikus formákban adott foglalata. A keresztény maga az áldozat, akár száraz, akár nedves formában, s ez a kezdetek óta köztudott.
Ám a kereszténység hozta létre azt a világot is, amelyben legalapvetőbb emberi értékeink – a szeretettől kezdve a méltóságon keresztül a szabadságig – közkeletűvé váltak. A „keresztény kultúra” ezen értékek történelmi összefüggése;
az a folyamat, amely Európát és a nyugati világot megalkotta a maga egyéni és nemzeti, tudományos és művészeti sokféleségében,
nemzeti és nemzetközi jogszerűségében, együttműködésében és történelmi céljaiban. Miközben Krisztus áldozata áll a középpontban, ez az áldozat koncentrikusan kibontakozó körökben történelmi univerzumot teremt, a mai emberiséget, amely a szeretet és szabadság dimenzióiban halad a szubszidiáris – az egyént és közösségeit méltóságában elismerő – egységesülés felé. Ebben helye van minden népnek és nemzetnek, fajnak és hagyománynak, egyéni és csoportos törekvésnek, amely az egységet a szeretet és a szabadság összhatásában szolgálja.