Öröksége leginkább rossz beidegződéseinkben érhető tetten: abban például, hogy a költői nagyságot azon jellegzetesen kelet-európai, lángoló váteszszerep alapján ítéljük meg, amit ő, Petőfi, József Attila és nyomukban még sokan maguknak vindikáltak.
Hogy Ady a századfordulón kizökkentette a magyar költészetet az Arany után eluralkodó langy középszerűségből, az persze vitathatatlan; az is igaz, hogy néhány nagy verssel gyarapította az irodalmunkat.
Halálának századik évfordulójára az általa képviselt váteszhagyomány talán utolsó autentikus képviselőjének, Juhász Ferencnek kiábrándult, zseniális Ady-temető versével emlékeznék. (Juhász maga lett bizonyíték e hagyomány folytathatatlanságára: a pályája későbbi szakaszát meghatározó, végtelen „époszaiban” a magát az emberiség élére képzelő költő pátosza végérvényesen kifordult magából, a befogadhatatlanság határán lebegő szószörnyetegeket szült.)
Juhász Ferenc: Ady Endre utolsó fényképe
Fáj az istent roncsokban látni,
a kozmosz-szívűt a művén merengni.
Így nem pusztulhat el akárki,
kalapján hervadó virággal.
Sárkány üvöltés és madárdal,
kén-erdő, jég-kűrt, lét-alkonyi zsoltár:
csak ennyi volnál, ennyi?
Vén saskeselyű gubbaszt a szirten,
a tolla rongyos, a csőre csorba.
Nagy repülések, uramisten!
Már összebékül a halállal,
zúzott ágyékkal, vénült szájjal.
Az ércköves űr földre nyomja,
ott liheg leomolva
Zord isten-rózsa a semmi kertjében.
Vad, kopár szeme, mint égitestek.
A dac lefonnyadt, s csak a szégyen
szögletei vak szikla-arcán.
Büszke magyar; virág a fajtán,
fény harsonása, tán utolsó:
én most temetlek.