Később az olyan látomásos költők, mint Victor Hugo vagy Alfred de Vigny, vagy éppen a fichtei Én-kultusztól megrészegedett német romantikusok a vallási utáni kor papjainak tekintették magukat, akik az alacsony homlokú csőcselék gyűlölködése dacára egy szebb jövő felé vezetik az emberi fajt.
Szegény, szegény művészek tényleg azt hitték, hogy ők diktálhatják a haladás iramát. Nagyívű politikai vállalkozásokba kezdtek, tribünökön vagy parlamenti padsorokban illegették magukat, Mélyértelmű Kijelentéseket tettek. Hitték, hogy a nemzetnek vagy éppen a világ proletariátusának szüksége van rájuk, a zsenijükre. Ennyi lelkesedésnek szükségszerűen csúnya a vége: haláluk után (de olykor már életükben) különböző borzalmas politikai rendszerek államosították őket. Szobrokat állítottak nekik (persze ők egész életükben annak tudatában írták még a leggyengédebb szerelmi vallomásaikat is, hogy szobrot állítanak majd nekik), utcákat neveztek el róluk, beiktatták őket a tankönyvekbe.
Nyilván mást reméltek ezek az égő tekintetű, zaklatott művészek. Nem akartak arra gondolni, hogy az ő idézeteikkel felpántlikázott rendszerek élén annyira ihletett lelkületű emberek állnak majd, mint mondjuk Kállai Gyula. Nem, tábortüzekről, tettrekész, izmos fiatalokról, a költészetnek az egész univerzumot átlényegítő diadaláról álmodoztak. Pedig nem túl nehéz belátni, hogy minden politikai romantika az elkállaigyulásodásra van ítélve.
Nincs is tragikusabb művészsors, mint Petőfié, Adyé, József Attiláé, akik haláluk óta a napos oldalon vannak kiállítva – a történelem, a fejlődés, az erkölcs, egyáltalán: az élet napos oldalán, védtelenül az utókor tekintete előtt, kitéve az általános köztiszteletnek, időről időre megcsokrozva.
A naponállás a művészet csődje.
Hamvas írja Baudelaire-ről, hogy „ő tulajdonképpen a modern szellemi embernek a korral szemben tanúsítandó magatartását véglegesen meghatározta”; a művészet a lehető legteljesebb sötétben – az egyéni és a társadalmi lét megtagadott, elhazudott régióiban – kutat. A művészi alkotás szükségszerűen a tagadás, a megkérdőjelezés aktusa, szembeszegülés a hivatalos Jóval, a törvényerőre emelt Boldogsággal és Szeretettel, az uralkodó, fojtogató, felőrlő érzelmi légkörrel. A művész az, aki belerondít a poszt-emberi emberiség vasárnap délutáni idilljébe, aki meghazudtolja a tömegesen jelentkező mosolyokat, aki minden megpróbáltatáson keresztül el nem kötelezett, felelőtlen és immorális marad. A művész az, aki egy gyönyörűséges, káprázatos, szenzációs, erkölcsileg pedig mind kikezdhetetlenebb és egyöntetűbb világban felszínre hozza – Szabó Lőrinccel élve – a piszkosságainkat, a förtelmes gondolatainkat, a bűneinket.