Hatalompolitikai megfontolások? Minden politikusnak vannak ilyenjei, a politika értékekről és érdekekről, meggyőződésekről, kompromisszumokról és hatalomról szól. Emlékezetpolitika – így hívjuk a múlt felhasználását politikai céljainkra. Ilyenje pedig szokott lenni a baloldali kormányoknak is.
Sem a baloldali, sem a jobboldali kormányok esetében nem feltétezem, hogy az emlékezetpolitika kizárólag hatalomtechnikai megfontolásokat szolgál; szétszálazhatatlan itt érdekek és értékek összefüggése. Egy jobboldali politikus meggyőződésből hazafi, s a meggyőződésből hazafi választói rá szavaznak – ez a választók kihasználása hatalomtechnikailag? Ahogy akarom: ha innen nézem, értékelvűség, ha onnan, hatalompolitika, érdek. Hisz a hazafi jobboldaliak nyilván hazafi politikusra szavaznak, így mondhatjuk, hogy a jobboldali politikusnak érdeke hazafinak lenni. De többnyire meggyőződésből is az.
Az újbaloldalon azonban mostanában divat a jobboldal új erőit azzal vádolni, hogy azok mindent csak hatalomtechnikai megfontolásból tesznek.
Trianon és a hazafiság mellett ilyen például a gender: az ugyanezen alapítvány által kiadott Gender as Symbolic Glue című kötetecske például azt sugallja, hogy Európa-szerte a jobboldali pártok csak hatalmi megfontolásokból „egyszerűsítették le” a gender-elméleteket gender-elméletté, és tették mumussá. Mert így tudnak ellenségképet kreálni. Aztán szokás szociális demagógiával is vádolni a jobboldalt – a kilencvenes évek SZDSZ-MSZP-s piacfetisiszta vádjai úgy szóltak, hogy a jobboldal rájátszik a szociális érzékenységre; az újbaloldal, ami szociálisan érzékeny lett, meg most azzal vádolja a jobboldalt szerte a világban, például az Egyesült Államokban és itthon is, hogy az neoliberális politikát folytat, és az adócsökkentés, a támogatások csökkentése, az önerő támogatása, a meritokratikus gazdaságpolitika (segíts magadon, a szociális háló is megsegít) a középosztály önzésére játszik rá. Eközben Latin-Amerikában épp összeomlanak a túlzott baloldali osztogatás miatt tönkrement országok.