„A kormányzaton belüli és azon kívüli nacionalista irányzatok hatalompolitikai megfontolások alapján arra használják a trianoni békeszerződést, hogy az államhatárokon belül élő magyarok és a határon túli magyarok körében patriotista érzelmeket szítsanak” – szörnyülködik a balos Friedrich Ebert Alapítvány, miközben a történelmi Magyarország feldarabolásáról rendez játékot.
Nem tudom, ez a játék nem cinikus-e eléggé önmagában ahhoz, hogy ezután az alapítványnak semmiféle jogalapja ne legyen másokat minősítgetni, de most komolyan annyira rossz dolog patriotista érzelmeket szítani? Oké, tudjuk, a németeknél még a jobboldal is baloldali állásponton van ezügyben, így nem vártunk mást egy német baloldali alapítványtól.
De értik: hatalompolitikai megfontolásokból. A hazafiság a magyar kormány esetében csak hatalompolitikai eszköz. Nem tudom, ezt hogy bizonyítanák, ha megkérnénk rá, tekintve, hogy a szívekbe és vesékbe nem látunk bele, azaz senki szándékait úgy igazából nem ismerhetjük.
Na de a jobboldal erkölcsi tőkéjének mindig is egyik fontos összetevője volt a hazafiság.
Hatalompolitikai megfontolások? Minden politikusnak vannak ilyenjei, a politika értékekről és érdekekről, meggyőződésekről, kompromisszumokról és hatalomról szól. Emlékezetpolitika – így hívjuk a múlt felhasználását politikai céljainkra. Ilyenje pedig szokott lenni a baloldali kormányoknak is.
Sem a baloldali, sem a jobboldali kormányok esetében nem feltétezem, hogy az emlékezetpolitika kizárólag hatalomtechnikai megfontolásokat szolgál; szétszálazhatatlan itt érdekek és értékek összefüggése. Egy jobboldali politikus meggyőződésből hazafi, s a meggyőződésből hazafi választói rá szavaznak – ez a választók kihasználása hatalomtechnikailag? Ahogy akarom: ha innen nézem, értékelvűség, ha onnan, hatalompolitika, érdek. Hisz a hazafi jobboldaliak nyilván hazafi politikusra szavaznak, így mondhatjuk, hogy a jobboldali politikusnak érdeke hazafinak lenni. De többnyire meggyőződésből is az.
Az újbaloldalon azonban mostanában divat a jobboldal új erőit azzal vádolni, hogy azok mindent csak hatalomtechnikai megfontolásból tesznek.
Trianon és a hazafiság mellett ilyen például a gender: az ugyanezen alapítvány által kiadott Gender as Symbolic Glue című kötetecske például azt sugallja, hogy Európa-szerte a jobboldali pártok csak hatalmi megfontolásokból „egyszerűsítették le” a gender-elméleteket gender-elméletté, és tették mumussá. Mert így tudnak ellenségképet kreálni. Aztán szokás szociális demagógiával is vádolni a jobboldalt – a kilencvenes évek SZDSZ-MSZP-s piacfetisiszta vádjai úgy szóltak, hogy a jobboldal rájátszik a szociális érzékenységre; az újbaloldal, ami szociálisan érzékeny lett, meg most azzal vádolja a jobboldalt szerte a világban, például az Egyesült Államokban és itthon is, hogy az neoliberális politikát folytat, és az adócsökkentés, a támogatások csökkentése, az önerő támogatása, a meritokratikus gazdaságpolitika (segíts magadon, a szociális háló is megsegít) a középosztály önzésére játszik rá. Eközben Latin-Amerikában épp összeomlanak a túlzott baloldali osztogatás miatt tönkrement országok.