Ebből a nézőpontból olvasva a Bizottság egyoldalúan kritikus álláspontja elveszti szakmai hitelét. Ha ehhez hozzátesszük, hogy az új olasz kormányt két euroszkeptikus párt, az Il Movimento 5 Stelle és a Liga alkotja, akkor az Európai Bizottság szokatlan fellépése még inkább abba az irányba mutat, hogy a testület a politikai aktor szerepébe bújt, egyszerűen „politikai küldetést teljesít”. Legalább is látszólag a szakmai érveket összemossa a politikai szempontokkal. Ugyanakkor tényként megállapítható, hogy az Európai Bizottság ismételten átlépte hatáskörét, és beavatkozott egy önálló tagállami hatáskörbe. Egy tagállam költségvetése ugyanis saját nemzeti hatáskörbe tartozik. A beavatkozás sérti a nemzeti szuverenitást és a szubszidiaritás uniós alapelvét. Természetesen a piaci bizalom, illetve az euro övezet stabilitása komoly és fontos szempont, azonban e közösségi érdekek érvényesítést más módon és más eszközökkel megfelelően lehet garantálni, az Európai Bizottság által javasolt „recept” nem lehet kizárólagos. Az ebben a formában egyértelműen diktátumként értelmezhető.
A Bizottság bejelentését követően teljességgel érthetőek a pártvezetők első reakciói. Luigi Di Maio találóan úgy fogalmazott, hogy nincs semmi különös a bizottsági bejelentésben, hiszen ez az első olasz költségvetés, amit nem Brüsszelben, hanem Rómában írtak. Az olasz belügyminiszter Matteo Salvini pedig lezser eleganciával csak úgy kommentálta a döntést, miszerint ez semmit sem változtat meg, folytatják azt az utat, amit megkezdtek. Brüsszel ne mondja meg, milyen legyen az olasz költségvetés.
Az olasz kormányzat szándékai mögött az az érvelés húzódhat meg, miszerint a magasabb, de határokon belül tartandó költségvetési hiány lehetővé tenné az adók csökkentését, és a gazdaság „beindítását”, az olasz vállalkozási kedv serkentése, és a versenyképesség növelése útján. További kritikai észrevételt kapott a Bizottságtól a nyugdíjkorhatár emelésének elhalasztása. A lépéssel a kormányzat a munkanélküliség csökkentését kívánná elősegíteni. A minimális mértékű munkanélküli segély garantálása is kiváltotta az ellenérzést, pedig ez az intézkedés a munkanélküliekre, és főleg a fiatalokra nézve a további elszegényedést gátolhatná meg. Ezek a szempontok úgy tűnik nem hatották meg az Európai Bizottságot.
*
Kísérteties a hasonlóság a magyarországihoz, amikor 2010 után felállt az új polgári kormány. Hiába vergődött az ország súlyos gazdasági körülmények közepette, hiába esett vissza 2009-ben a gazdasági növekedésünk 6,7%-kal, az előző kormányok által felduzzasztott államadósság miatt az Európai Bizottság a költségvetési hiány drasztikus lefaragását követelte meg hazánktól a gazdaságélénkítés, illetve a hiány és a növekedés szempontjainak együttes, kiegyensúlyozott érvényesítése helyett. Azért mégis más a helyzet, mert jelen helyzetben mégiscsak egy nagyhatalomról van szó, melynek eleve nagyobb a mozgástere. Azonban ha nagy a nyomás, akkor egy nagyhatalom is könnyen korlátok közé szorítható. Érzik ezt az olaszok, nem hiába fogalmazott a miniszterelnök nagyon diplomatikusan a Putyin elnökkel való találkozója során, hogy a bizalom fontos a piacok irányába, és folytatják a dialógust az Európai Unióval. Ugyanakkor előzőleg azt is bejelentette, hogy nem változtatnak az irányon.