„A tanulási kompetenciának közvetett szerepe lehet, de előzés közben a tanulásnak keserves következményei lehetnek.
A példával talán tudtuk érzékeltetni, hogy az alapkompetenciákat nem kell komolyan venni, ennek tudományos alapja nincs, olyan súlya pedig végképp nincs, hogy alaptantervben szerepeljen, legfőképpen azt áthatva tudománytalanná tegye. Elhagyásával jelentősen lehetne csökkenteni az amúgy is terjengős, túl részletes szöveget. A terjedelem csökkentése mellett – egyetértve másokkal – az idegen szavak használatát mérsékelni, a magyartalan mondatokat átfogalmazni szükséges.
El kellene dönteni, hogy a globalizmusnak akarunk-e megfelelni vagy a magyar közoktatásnak. Vissza akarunk-e találni a hagyományokhoz, a hagyományokra épülő, akár új utat kereső magyar közoktatáshoz, s ebben szánunk-e szabályozó szerepet egy nevelésközpontú, célhierarchiára épülő tantervnek. Ez viszont több mint alaptantervi ügy, bár nem független attól.”