A minap Balavány György is bejelentkezett azzal a forradalmi, teljesen újszerű gondolattal, miszerint az Orbán-kormány per definitionem és egyébként érzületre is fasiszta, amely tapasztalásnak végül mindig az a közös eredője, hogy Balavány és a hasonló mantrát dörmögők egyszerűen csak szarul érzik magukat a NER-ben, de ennél most ne ragadjunk le.
Szóval Balavány szerint most fasizmus uralkodik, aminek alátámasztására bőszen hoz is balos megfejtéseket.
Az ember szinte 1993-ban érzi magát, egy szeles délutánon, amikor a Parlament előtt délceg, eltökélt tekintetű, valódi hazafiak dacoltak az MDF-kormány terrorjával, és az önkénytől sem megrettenve nyitották esernyőjüket a barna eső ellen. A Demokratikus Charta menekültjei ma sem kevésbé nevetségesek, mint akkor. A különbség csupán annyi, hogy ezzel az ostobasággal annak idején választásokat tudtak eldönteni, hiszen az embereket évtizednyi közéleti lefojtottság és kibeszéletlenség után át lehetett verni, de mára sokszorosan eljátszották a bizalmat és ezeket a művi rettegéseket a választók a helyükön kezelik.
Ahhoz, hogy megfelelően cáfoljuk a rémmeséket,
illendő egy kicsit a fasizmus elvi hátteréről beszélnünk a hangzatos, baloldali megállapításokkal szemben,
különösen így, hogy Balavány is inkább az ethoszt hozza elő, semmint a konkrét cselekvéseket.
A legegyszerűbb módon megközelítve: a fasizmus a harc és az egység szellemében hisz. Harcolni szükséges a hierarchiáért, az államon belüli egységért és a birodalom növekedéséért, állapította meg annak idején Gentile és Mussolini. A fasizmus bizonyos fokig hisz a hagyományok szükségszerűségében, ily módon a nagy civilizációk eszmei továbbélésében, de a fejlődés szükségszerűségét is vallja – miközben elutasítja a pozitivizmust. Nem véletlenül tartják egyesek a fasizmust az első archeo-futurista-irányzatnak. Ebből következik vonzalma a klasszicizmus és a futurizmus felé.
Mussolinire és Gentilére a legnagyobb hatással két gondolkodó volt, Hegel és Marx. Mindketten értékelték Marx dialektikáját és az osztálykonfliktusokról vallott elveit, bár Gentile Marx tanításának egy java részétől idegenkedett és inkább Hegeltől merített ihletet. Mussolini a politikai cselekvés módszertanait tekintve eredetileg inkább a lenini utat látta járhatónak, semmint a marxit. Az, hogy Mussolini végül eltávolodott Marxtól, Nietzschének és az olasz elitista iskolának köszönhető, különös tekintettel Robert Michelsre és Vilfredo Paletóra. Mi több, Mussolini sokat merített Georges Soreltől is, ami a társadalmi erőszak szükségszerűségét illeti, bizonyos nagy és szent elvek mentén. Ennek teljességéhez azért hozzátartozik, hogy Sorel eleinte teljes mértékben elfogadta az osztályharc marxi elképzelését, ám a későbbiekben már sokkal inkább vonzódott kora jobboldalához, főleg Charles Maurras-hoz.