Az emberi jogokért való síkraszállást – jóllehet ez a kifejezés gúnyszóvá vált a hazai diskurzusban – nem csupán a balos kritika várja el a katolikus egyháztól, hanem ez az igény benne gyökerezik tanítása lényegében, ahogy a Gaudium et spes c. zsinati dokumentum megfogalmazza: „A személy alapvető jogai tekintetében azonban le kell küzdeni és ki kell küszöbölni az Isten szándékaival ellenkező mindenfele társadalmi vagy kulturális megkülönböztetést, akár a nem, a faj, a bőrszín, a társadalmi helyzet, a nyelv vagy a vallás miatt” (GS 29). Ahogy az ember „elidegeníthetetlen jogainak” eszméje, ami a felvilágosodás korában persze szekularizálódott, tulajdonképpen egy teológiai idea, az ember istenképmásként teremtett voltából származik (Ter 1,26). Tehát igen, vannak olyan kérdések és ügyek, amelyekben az egyháznak meg kell szólalni, mert ez következik abból a küldetésből, amit alapítójától, Jézustól kapott. És amikor ezt megteszi, akkor nemcsak saját lényegének megfelelően cselekszik, de egyben hitelességét is növeli a világ (nem vallásos emberek) szemében is.
Ezért megdöbbentő a számomra, amikor Szilvay felhozza az emberi jogok súlyos megsértésével vádolt Pinochet diktátor példáját, aki szerinte éppúgy, mint Corelone „valóban hívő” ember volt. Pedig Pinochet véres puccsal vette át a hatalmat, majd a kínzásokat szisztematikussá tette elnyomó diktatúrája alatt, ahol az emberek eltüntetése állami eljárássá vált. Hát számomra inkább „meszelt sírnak” tűnik a diktátor viselkedése! Ne felejtsük el Jézus tanítását arról, hogy a jó fa a jó gyümölcsről ismerszik meg és a jó ember szívének jó kincséből jót hoz elő, amíg a rossz fa csak rossz gyümölcsöt képes teremni, ezért semmit nem ér az, aki csak imáiban szajkózza, hogy „Uram, Uram!”, de nem teszi meg, amit Jézus tanított (Lk 6,43-45). Nem hiszem, hogy bele kellene nyugodnunk abba, amit Corleone a Keresztapában apatikusan megállapít: „A politika és a bűnözés egy és ugyanaz”.
„600 millió és tiszta leszel” – Egyház és a pénz
Gilday érsek mondja Don Corleone-nak: „Ez az üzlet a világ egyik leggazdagabb emberévé teheti. Az Ön és családja története tisztára lesz mosva. 600 millió.” Hogyan is viszonyul egymáshoz hát az egyház és a pénz, a gazdagság?
Szilvay gondolatmenete azt a látszatot kelti, mintha csak az ún. úri katolicizmus létezne, talán ezért is szívesen idézi meg a középkori, aranymiseruhás triumfalista egyház képét.
A barokkos pompában díszelgő feudális egyház és a császári hatalom összefonódását vajon azért hangsúlyozza annyira, hogy a trón és az oltár szövetségének mai megnyilvánulásait is magától értetődővé tegye?
Lehet, hogy ezért nem említi egyetlen szóval sem a Katolikus Egyház jelenlegi pápáját, akit más jobboldali újságírók egyszerűen csak „demens vénembernek” titulálnak, aki abban hisz, hogy akkor lesz hiteles, ha az Istennek és nem az embereknek akarnak tetszeni (Gal 1,10). Hát az tényleg igaz, hogy Ferenc pápa nem illik bele az aranyozástól roskadozó egyházképbe, hiszen rögtön megválasztása után lecserélte elődje arany trónját és egy fehér széken ül pápaként. No, és a pápai hermelin, meg a piros cipő (Benedek pápáét Prada dizájnolta!, de egyébként már II. János Pál sem hordta) sem tartozik éppen a kedvenc ruhadarabjai közé.
Ferenc pápa jól érzi, hogy az egyik legfontosabb ügy, amiben az egyház hitelessége lemérhető az nem más, mint a szociális érzékenység, hogy miként bánik a szegényekkel, a bajbajutottakkal, a kicsinyekkel, a szükséget szenvedőkkel. Tegyünk ide egy idézetet az októberben várhatóan szentté avatandó Boldog Óscar Romero (1917–1980) El Salvadorból származó mártír érsektől: „Ha már oly sok ember eltávolodott az egyháztól, az arra vezethető vissza, hogy az egyház maga távolodott el túlságosan az emberektől. De egy olyan egyház azonban, amely az emberek mindennapi tapasztalatait jól ismeri és érti, amely minden ember szenvedését, reményét és félelmét a saját testében érzi, az ilyen egyház valóban élő Krisztussá́ változik – és ezért az emberek várni és szeretni fogják. […] Az egyház opciója a szegények mellett megmutatja a hit politikai dimenzióját. Mivel az egyház a valóságosan és nem csak fiktíven létező szegények mellett áll ki, mivel a ténylegesen kiszákmányoltakért és elnyomottakért száll síkra, ezért egy politikai térben mozog, és ott válik igazán egyházzá́. És ha – mint Jézus – a szegények felé fordul, akkor egyáltalán nincs is más választása.” (Beszéd: 1980. február 2.) Úgy gondolom, hogy éppen ezért kell az egyháznak vigyáznia arra, hogy a politikai térben való́ mozgása soha ne váljon pártos politizálássá, hiszen akkor elveszíti a prófétai kritika lehetőséget például, ha a szegények, a jogfosztottak elnyomását kellene kritizálnia.
Tehát, amikor Szilvay azt idézi a Bibliából, hogy „szegények mindig lesznek veletek”, majd megkérdezi, hogy „Az nem hiteles kereszténység, hogy a katedrálisokba ölték a pénzt?” valamit nagyon nem akar észrevenni. Jézus nem azért mondta, hogy „szegények mindig lesznek”, mert ezt ő kőbe akarta vésni, mint a világ legtermészetesebb tényét, amin semmit nem kell változtatni. Épp ellenkezőleg! Ahogy Várszegi Asztrik püspök fogalmazta: „Az egyháznak kifogyhatatlan forrása van, mert szegények, rászorulók mindig lesznek közöttünk. Küldetésünk nem a felső tízezerhez szól, persze nem zárjuk ki őket, hanem Jézus a peremre terel bennünket.” Beer Miklós püspök „önszórakoztató gettóegyházról”, ami nem igazán van jelen a társadalomban. Véleményem szerint ők nagyon tisztán értik Ferenc pápa vágyát, aki 50 év távlatából visszanyúl XXIII. János pápa álmához a szegény egyházról és azt írja első apostoli buzdításában az Evangelii Gaudiumban (Az Evangélium öröme), hogy „vágyom egy szegényeket szolgáló szegény Egyházra” (EG 198).
Amikor ezeket a gondolatokat olvasom, bevallom nem tudom hitelesnek találni azt a kereszténységet, ami „a katedrálisokba ölti a pénzt”. Ez nem azt jelenti, hogy ne legyenek csodaszép templomok Isten nagyobb dicségére, de ha a szolidaritás, a társadalmi igazságosság iránti és a szociális érzékenység – klasszikusan balosnak tekintett értékek – elvesznek az egyházból és csupán kőtemplomokat épít a lelkek temploma helyett, akkor azt én - nem ateista balosként, hanem katolikus teológusként – sem érzem hitelesnek. Hiszen nemcsak azt a tényt konstatálja Jézus, hogy „szegények mindig lesznek veletek”, hanem azt is mondja, amit Ferenc pápa hangsúlyoz: „Ti adjatok nekik enni!” (Mk 6,37).
„Nézze meg ezt a követ! A víz nem járta át.” – Akárcsak a kereszténység Európát
Szerintem jó dolog az, hogy Jézus rengeteg embert inspirál az egyházakon kívül is, jó dolog az is, hogy az ateista-agnosztikus balosok is olvassák a Bibliát,
hiszen az az etika, amit ő tanított túllép az egyházi kereteken. Ha az egyházak és a keresztény emberek hiteles életet élnek, akkor soha nincsen félnivalójuk a „külső” tükörtől ill. fentebb említettem, lehet, hogy ezek az ateista vagy agnosztikus emberek éppen a maguk humanizmusa révén tartoznak Krisztushoz. Néha gyümölcsözőbb módon gyakorolják az irgalmasság cselekedeteit, mint mi, akik vasárnaponként templomba járunk, szavunkkal ellentmondunk a sátánnak, de a szívünk mégis távol marad a valódi megtéréstől és a szeretetben való transzformációtól. Úgy hiszem, hogy Jézus olyan Mester, aki nem szégyelli, ha ateista-agnosztikus-egyházellenes emberek is idézgetik őt. Ahogy abban is hiszek, hogy vannak olyan értékek, amelyek politikai jobb és bal oldalt meghaladva egyetemes értékek kellenének, hogy legyenek. Ilyenek: a társadalmi érzékenység, az igazságosság, az emberek egyenlősége és mindenki elidegeníthetetlen joga a szabadsághoz és az önmeghatározáshoz akár hívőként, akár ateista-agnosztikusként.
Végül ne feledkezzünk el a prófétákról sem! Akiket Isten minden korban elküldött népéhez, egyházához, hogy figyelmeztesse őket arra, hogy merre van a helyes út. Számomra ilyen próféta Boldog Óscar Romero vagy éppen Ferenc pápa és a bevezetőmben felsorolt gondolkodók, akik egész életükkel azon fáradoztak, hogy az egyházban és a keresztény emberekben valóban megtörténjen a szeretet transzformációja!
És végre eljöjjön az a kor, amikor nem lesz igaz az, amit Luciani bíboros egy kolostor belső udvarán sétálgatva mond Michael Corleone-nak: „Nézze meg ezt a követ! Nagyon régóta itt fekszik a szökőkút vizében, de a víz egyáltalán nem járta át. … Nézze, teljesen száraz. Ugyanez történik az európai emberekkel. Századok óta érintkeznek a kereszténységgel, a keresztény szellemmel, de Krisztus nem járta át őket. Krisztus nem él a lelkükben.”
Szilvay Gergely válaszát itt olvashatják.