„Rettenetesek a bűneid fiam” – Kereszténység és képmutatás
Szilvay cikkében felteszi azt a kérdést, hogy ki a hiteles keresztény, majd példaként hozza Michael Corleone-t, a Keresztapa c. film híres maffiavezérét, akinek kezéhez mérhetetlen sok mocsok, brutális gyilkosság (még testvérgyilkosság is) tapad. Szilvay szerint Coppola maffiavezére „valóban hívő”, pedig a rendező célja éppen az volt, hogy filmjének ezt a figuráját a teljes erkölcsi züllés és képmutatás szimbólumaként jelenítse meg. Michael szerintem a képmutató kereszténység ikonikus figurája. Az újságíró nem érzi a maffiavezér cinizmusát, hanem elhiszi neki, hogy ő „valóban hívő” keresztény, mikor a fia keresztelőjén ülve szavaival megtagadja a Sátánt, miközben éppen fejbe löveti a rivális gengsztereket. Szilvay a megbocsátásról beszél, így talán elhiszi Corleonénak még a gyónását is, amiben pedig azokat a szörnyű bűnöket sorolja fel, amelyeket soha nem bánt meg. Egyet kivéve: saját testvére meggyilkolását, ezt tényleg bánja. Ezer más bűnét viszont nem, ez jól látszik a jelenetből. Így azonban gyónása a képmutatása csúcspontjává válik. Szilvaynak igaza van abban, hogy a kereszténységben lehet bűnösnek lenni, mert a megbocsátás mindig új esélyt ad. Csakhogy nincsen bűnbocsánat bűnbánat nélkül, és anélkül, hogy az ember el ne határozná, hogy ezentúl letér a gonosz útról és a jót cselekszi. Aki csupán a szájával mond ellent a sátánnak és a szavával vallja meg, hogy „egyetért abban, amit a kereszténység tanít a világról és Istenről”, de az élete nem ezt tükrözi, arra Jézus azt mondaná ma is, mint egykor, hogy: „Képmutatók! (...) Ez a nép ajkával tisztel engem, de a szíve távol van tőlem” (Mt 15,8). Vagyis szerintem az a hiteles keresztény, akinek a szíve mélységeit annyira átjárta az Istentől való megérintettség, hogy az ember egész lénye transzformálódott. S nem maradt benne semmi más, csak a szeretet. Enélkül a változás nélkül szerintem nem lehet hiteles kereszténységről beszélni!
A bíboros azt mondja a filmben Michaelnek: „Rettenetesek a bűneid fiam. És megérdemled, hogy szenvedj miattuk. De... A megváltás számodra is lehetséges. De tudom, hogy nem hiszel ebben. Nem fogsz megváltozni.” Vagyis igen: a megváltás valóban mindenki számára lehetséges, de ehhez kell a hit és a jóra való törekvés. Éppen ezért nem tudok semmiképpen egyetérteni Szilvayval, amikor ezt írja: „Még a keresztény társadalom keresztény vezetőinek sem kell feltétlenül, tételesen hívőknek lenniük. A lényeg, hogy legyenek benne valóban hívők is, és legyen átitatva a keresztény kultúrával. Hogy akad benne bordélyház, attól még nem lesz egy az egyben hiteltelen.” Nem csupán az tűnik értelmezhetetlennek, hogy Szilvay keresztény társadalomról beszél egy olyan ország esetén, ahol zsidók, muszlimok, buddhisták stb. és szekuláris gondolkodásúak is élnek, de ha a keresztény vezetőket felmenti az alól, hogy tételesen hívők legyenek, akkor pontosan arra a képmutatásra biztatja őket, amire Jézus válasza az lenne: „Jaj nektek, (...) ti képmutatók! Fehérre meszelt sírokhoz hasonlíttok, amelyek kívülről szépnek látszanak, de belül tele vannak a halottak csontjaival s mindenféle undoksággal. Így ti is kívülről igazaknak látszotok az emberek szemében, de belül tele vagytok képmutatással és gonoszsággal” (Mt 23,27-28). „Bizony mondom nektek, hogy a vámosok és az utcanők megelőznek benneteket az Isten országában” (Mt 21,31).
A bibliai görög a hüpokrineszthai = színészkedni kifejezést átvitt értelemben és erősen negatív töltéssel használja a színészkedő, hazug életmódra és magatartásra. Azt az Isten előtti csaló és megtévesztő magatartást jelöli, amely a szív igazi, belső valóságát külső cselekvésekkel akarja elrejteni (Keresztény bibliai lexikon). Ezzel szemben viszont a Jézushoz való tartozás valami egészen máson múlik, aminek alapján bizony még az ateista vagy agnosztikus emberek is Krisztushoz tartozhatnak! Amikor Jézus az utolsó ítéletről beszél az irgalmasság cselekedeteire teszi a hangsúlyt és nem az imákra vagy a templomba járásra, nem is a keresztény kultúra fenntartására: „Jöjjetek Atyám áldottai! Vegyétek birtokba a világ kezdetétől nektek készített országot, mert éheztem és ennem adtatok, szomjaztam és innom adtatok, vándor voltam és befogadtatok, mezítelen és fölruháztatok, beteg voltam és meglátogattatok, börtönben voltam és fölkerestetek” (Mt 25,34-36).
„Minél magasabban vagyok, annál rohadtabb minden” – Egyház és a korrupció