Magyarországon újra meg újra elhangzik az óhaj: bárcsak olyan nagyszabású történelmi filmek idéznék meg a magyar történelem nagy sorsfordulóit, mint ahogyan az elmúlt két évtizedben a lengyel, az orosz stb. filmek megidézték a történelmet. A legtöbbek természetesen a Várkonyi Zoltán-féle történelmi filmekre (Egri csillagok, A kőszívű ember fiai, Egy magyar nábob, Kárpáthy Zoltán) asszociálnak, ha a történelmi film műfaja eszükbe jut. De az 1960-as évek Várkonyi-filmjei csak egy vonulatát képezik annak a hatalmas gyűjtő-műfajnak, amelyet történelmi filmnek neveznek.
Felmerül a kérdés: mi a voltaképpeni célja a történelmi filmnek? Ha erre válaszolni akarunk, akkor visszafelé kell hátrálnunk a kályhához, a történelmi regényhez. A történelmi regény főszereplője a kisember, akinek feladata a lukácsi regényelmélet szerint, hogy „a szélsőségeket, melyeknek küzdelme a regényt betölti, és amelyeknek összeütközésében a társadalom nagy válsága költőileg kifejeződik, egymáshoz közelítsék (…) Scott meseszövésében ez a hős a cselekmény középpontja, olyan semleges talajt keres és talál, amelyen a szélsőségesen szemben álló társadalmi erők egymással emberi vonatkozásba kerülnek”.
Ilyen hős a skót kisnemes, Waverley, aki a 18. századi Skóciában a Stuart-párti skót felföldi klánok és a hajlékonyabb alföldi skót Hannover-pártiak között kénytelen közvetíteni.
Bornemissza Gergely életpályája abban a formában, ahogyan Gárdonyi Géza megalkotta,
magába sűríti a három részre szakadó Magyarország társadalmának sorsát és alapvető konfliktusait.
Paraszti származású hős, aki neveltetése, műveltsége, kapcsolati hálója (Török Bálint, Dobó István, Cecey Péter, Gábor pap) és nem utolsósorban felesége révén azonban az elithez kötődik. Szapolyai-párti nemes lányát veszi feleségül és Ferdinánd király katonájaként védelmezi Eger várát. Katolikus, de evangélikus lelkész, Gábor pap tanította.
Bornemissza pontosan megfelel a lukácsi történelmi hős eszményének. Kisember, aki képes egyensúlyozni a szemben álló magyarországi politikai, felekezeti és társadalmi táborok között. Nem mellesleg a magyar történelmi regény első paraszti származású hőse. Gárdonyi demokrata érzületei ismeretében nem véletlen, hogy őt választotta Eger ostroma krónikájának hőséül – nem Dobó Istvánt, nem Mekcsey Istvánt, nem – a másik oldalról – Kara Ahmed nagyvezírt. Nem Ferdinánd királyt, Fráter Györgyöt és nem Szulejmán szultánt.