Itt rögtön számoljunk le egy közkeletű félreértéssel: az 1960-70-es évek Jean Marais- és Kabir Bedi-féle filmjei nem történelmi filmek, akkor sem, ha francia párbajhősök és maláj kalózok a főszereplők, és sokat „kardoznak” bennük – ezek nem történelmi filmek, hanem történelmi alapú kalandfilmek, amelyek célja bevallottan a puszta szórakoztatás volt. És ez nem lebecsülendő cél! A Tenkes kapitány megint csak nem történelmi film, hanem ifjúsági kalandfilm. Az ifjúság nevelése sem lebecsülendő cél. De mindenesetre egyik sem a szó szoros értelmében vett történelmi film. A kalandfilmben a jófiúk és rosszak jelleme élesen szétválik, és az akción, a kalandon van a hangsúly. A történelmi filmben, ahogyan fent írtam, a kor dilemmáinak, konfliktusainak bemutatása a hangsúlyos.
Aki egy történelmi filmbe belevág, annak meg kell idéznie egy kor mentalitását és gondolkodásmódját.
Szereplői nem gondolkodhatnak 21. századi kategóriák szerint. A szerelem, hűség, önfeláldozás kortól független, általános emberi értékek. Ezek adják a történelmi film tartalmát. De a forma, amelyben kifejezésre kerülnek, szükségszerűen az adott korra jellemzőek. Ezek mind olyan érvek, amelyeket a történelmi filmek készítőinek meg kell fontolniuk.
Kétségtelen, hogy nagy igény van a jó történelmi filmekre a magyar közönségben. Ám nem elég a kívánság, lehetőleg el kell kerülni a buktatókat.
Ehhez pedig őszintén vitatkoznunk kell arról, hogy mégis mit várunk a 21. századi magyar történelmi filmtől. Semmiképpen sem csak a puszta szórakoztatást, hanem a korra jellemző világ, mentalitás és gondolkodásmód bemutatását, és egyúttal általános emberi értékek közvetítését, a korabeli társadalom köntösében.