Hiszen még a publicisztikai jellegű írásaink (naplóiban, publicisztikai jellegű köteteiben) talán legnagyobb magyar nyelvű művelője, Márai Sándor is a napi olvasás kihagyhatatlan gyakorlatát ajánlja önmagának és kollégáinak. És ez megszívlelendő. Még akkor is követendő módszer volna, ha manapság már a leírt szó kevésbé vésődik az emlékezés virtuális kőtábláiba, mint ez civilizációnk korábbi ideiben feltételezhető volt. A felelősség marad, még névtelenül is megmarad.
Európai eszmetörténetünk folyamán elegendő elriasztó példa gyűlt össze, ha kiragadjuk a liberális gondolat átplántálódását a brit társadalomból a francia viszonyok közé. Míg az angolszász társadalmakban a mértéktartó társadalmi fejlődés jellegzetes kísérőjelensége, sőt koordinátora volt a liberális gondolat, a kontinensen a hatása a saját ellentétébe fordult, utópiákat, káoszt és francia földön jakobinus vérengzést idézett elő.
A veszedelmes ideológiai árnyékából hatalmas pusztításokat tápláló eszmék képviselői (Marx, Lenin, Mao és a többiek) bújtak elő, fertőzték és irtották századokon át Kelet-Európa, Oroszország, Kína, Kambodzsa és más országok lakosságát. Majd e téveszmerendszer földrészeket testi-lelki nyomorúságba döntve terjedt egyre… és ma is uralkodnak elriasztó maradékai például Észak-Koreában, Venezuelában. És fáradhatatlan motívumai még most is jelen vannak, sőt, veszélyes vírusként betokosodva lappanganak, identifikálhatóan kísértenek a világ demokratikusnak feltételezett országaiban is. Pedig tételezzük fel: Hume, Locke, Burke eszméi „esetleg” minden célzatos rosszindulat nélkül csupán „kisiklottak, félreértelmeződtek” a radikális közvetítők Voltaire, Diderot, Rousseau jelentős szellemi teljesítményei mellett és által.
Viszonylag rövid idő alatt alakultak át a jobbító szándékok a szabadelvűségből diktatúrává.
A jakobinus „eszmék” Franciahonban átmenetileg győztek, félresöpörtek vallást, naptárat – igen, a múltak akarták végkép eltörölni. És eljutottak a néptömegek közé. Hatottak a gyakorlatban is a Bastille közbörtön ma is hagyományosan megünnepelt lerombolásától a jakobinusok kölcsönös kivégzésein keresztül a népirtás maradandó jelképéig, Vendée-ig. Ennyit hozott a szavak félreértelmezésének a diadala. Bár e néhány mondatban szélsőségesnek tűnhet ez a folyamat, viszont jelzi, hogy a „törés” lényege elsősorban az eszmék, fogalmak félreértésén, félreértelmezésén (tájékozatlanságon, tudás hiányon és a tömegek műveletlenségén) alapul.