Ezzel szemben elég volna, ha beismernénk, hogy mechanikus definíciók nem adhatók társadalmi jelenségekre, amelyek esetében maximum törvényszerűségek adódhatnak, száz százalékosan működő törvények sosem, és megelégednénk az elég pontos, józan ésszel felfogható, nagyjábóli meghatározással. A száz százalékos bizonyosság helyett a rugalmasabb, elég biztos bizonyossággal, amibe bele lehet kötni, problémákat vet fel, de valahogy mégis bizonyosság. Ha a teljesen biztoson kívül semmi sem létezik, akkor magunkban lebegünk a nihilben.
Visszatérve a honosított játékosok problémájára: mivel a fentiekben említett nehézségek a nemzettel kapcsolatban kétségtelen léteznek, ezért nincs problémám azzal, ha egy válogatottban vannak honosított játékosok is.
Idegen hatások
A néphagyományba, a népzenébe és néptáncba évszázadokon át épültek be az idegen hatások. A huszadik század első felében a népzenészek a rádióban hallott dallamokkal bővítették a falusiak repertoárját. Ugyanazt a táncot régión belül falvanként, sőt akár személyenként is máshogy járták. Volt benne egyéni szín. Mundruc és Poncsa két egyéniség a kalotaszegi legényesben, mégis mindketten katolaszegi legényest járnak, hiába mások a figuráik. A kalotaszegi legényes figurakészlete mutathat rokonságot számos szomszédos vagy távolabbi tájegység férfitáncaival, lehetnek dallamok közti és figurák közti átfedések, sőt kimutathatunk a világ másik felére visszavezető gyökereket is, attól még a kalotaszegi legényes kalotaszegi legényes, történelmi változásaival és egyéni változataival együtt is.
A népzene, néptánc hagyománya változásaival, rokonságaival, átfedéseivel és egy időben élő variációival együtt hasonló meghatározási problémákat veti fel, mint amelyeket a nemzettel kapcsolatban fent kifejtettem. Mondható-e, hogy emiatt nem létezett? Nem. Mondható-e, hogy akkor nincs mit félni, ha a falusiak ma szintetizátorral popslágerekre buliznak a lakodalomban, hogy ez ugyanannak a néphagyománynak a mostani, legújabb kifejeződése, variánsa, hiszen a hagyomány úgysem határozható meg pontosan, illetve úgyis változik?
Nem, nem mondható, amikor ugyanis az idegen hatások maguk alá temetik és felváltják a hagyományt, akkor az a folklorizáció lezárulása és a hagyomány eltűnése. HA megőrzendőnek tartjuk és féltjük a hagyományt, akkor mindez aggodalomra ad okot. Lehet-e ezért a popslágereket okolni? Aligha, nem az ő létüknek a hibája mindez. Viszont látszik, hogy a probléma mennyiségi is: kevés külső hatást fel tud szívni, magába tud építeni a néphagyomány, egyszerre érkező, nagyon sok hatást viszont nem, az már maga alá temeti az eredetileg integráló főerőt.
Az egyértelmű, hogy az Aranycsapat nem migránsokból állt. Hogy a francia válogatott kikből áll? Ez már nehezebb ügy. A másod- és harmadgenerációs bevándorlóközösségekből származó válogatott focisták teljes joggal tartják magukat franciának. Mások viszont érthető módon vonják kétségbe az ő franciaságukat. De nem is az ő személyük a mélyben a fő kérdés. A válogatottság legjobb és legegyértelműbb alapja az állampolgárság. Ez tiszta ügy. Állampolgárság és nemzet-tagság azonban nem mindig esik egybe. Nem lehet minden megfogalmazni a jog és a társadalomtudomány egyértelműséget követelő nyelvén.
Ugyanez a problémám az előző évtizedek nyugat-európai népességi folyamataival is, és attól féltem az általam amúgy nem túl kedvelt franciákat, hogy úgy járnak, mint a néphagyomány.
Azaz: a mennyiségben megnövekvő külső hatások maguk alá temetik az eredetit. És eredeti akkor is volt, van, ha nem pontosan meghatározható, időben és térben változatos, és mindig is érték külső hatások.
Minderről persze Mbappé és társai tehetnek a legkevésbé, akiknek jó focizást kívánunk és minden horvát-szimpátiánk ellenére is gratulálunk a vébé-győzelemhez.