Ez a jelenség legtöbb esetben káros a diákokra nézve, nem támogatja a fejlődésüket, így előbb-utóbb érdemes lenne bevezetni az ún. fejlesztő, tanulás támogató értékelést, ami a tanulók fejlődésének és tudásának gyakori, interaktív módon történő értékelését jelenti. Ennek a módszernek a célja a tanulási eredmények meghatározása és a tanítás azokhoz igazítása.
A fejlesztő értékelés során a diákokat bevonják a tanulási célok meghatározásába, segítik a diákoknak megismerni és megérteni a követelményeket, ezzel hozzájárulva ahhoz, hogy azok az ő céljaikká is váljanak. Fontos, hogy ez a módszer nem az extrinzik, hanem a sokkal hatásosabb intrinzik motivációkkal operál. Ösztönzik a diákokat az önértékelésre és interaktív formában rendszeres visszajelzéseket adnak nekik, amelyek ráirányítják a tanulók figyelmét a továbblépés lehetséges formáira.
Mindenki képes fejlődni!
– fontos, hogy ezt az elsők között verjük bele a diákok fejébe.
Ezek szépen hangzó kitételek, de hogyan nézne ki ez az egész a gyakorlatban? Ebben a módszerben az értékelés folyamatosan követi és támogatja a tanulást. A diák maga is aktív szereplő ebben a folyamatban, ami lényegében annyit tesz, hogy részt vesz az értékelés megtervezésében és kivitelezésében. A tanulás támogató értékelés nem csupán az ismeretek reproduktív számonkérésére szolgál, hanem lehetőséget teremt a fejlesztendő kompetenciák változásának megismerésére, hiszen az elsődleges cél a tudás létrehozása és nem reprodukálása. Az értékelésnek olyan helyzetekben kell történnie, amely életszerű, reális, vagyis az iskolán kívüli helyzetekre utaló, valós problémahelyzet. Próbáljuk meg a való élet minél több szeletét becsempészni az iskola falai közé!
Persze a fejlesztő értékelés megfelelő működéséhez képzett, kellő pedagógiai érzékkel rendelkező tanárok kellenek. Egy gyenge pedagógus vezetésével az értékelés ezen módja fejetlenséghez és lazsáláshoz vezethet. Azt azonban ne felejtsük: nagy tanáregyéniségek kezébe nem való az érdemjegy! Így ha a magyar kormány egyszer úgy döntene, hogy hozzányúl az oktatáshoz, nem ártana, ha az osztályzás eltörlésével indítana. Sokat nyerhetnénk vele!