*
Arra a dilemmára létezik rég letisztult feloldás, hogy a bűneiből megtért embernek megbocsáttatik vagy bűnhődnie kell. Égi elbírálásában dönt az égi, földiben a földi igazságszolgáltatás. A bűnbánó gyilkosok bevett pályafutása (volt) sokszor a hóhérkézre adás, majd a kiröppent lélek már mehetett a mennyeknek birodalmába.
Ám itt nem az a kérdés, bűnhődnie kell-e az ilyen lelkeknek földön illetve égben. Mert mindegyik fenti példa meghalt már, így esetükben mindez rég eldőlt. Ráadásul mind be is járta e pályát – itt a földön legalábbis kivégződtek annak rendje s módja szerint (még ha nem is feltétlenül ma bűnnek tekintett dolgaik miatt), fenn az égben meg isten tudja, mi lett velük, de sorsuk feltehetőleg így vagy úgy rendeződött már.
*
A kérdés itt most nem az, így vagy úgy bűnhődniük kell-e, hanem hogy
állítható-e példaként az ilyen emberek élete, tevékenysége a ma embere, no meg a jövő nemzedékei elé.
Vagyis nem az ő sorsuk a kérdés, hanem annak pozitív/negatív hatása, ha rájuk vagy csak nagy tetteikre tisztelettel emlékezünk.
S itt a dilemma: hogy nagy tetteiket nyilván érdemes példának állítani, csak hát már a barkochbából tudjuk, hogy a tett, az egy fogalom, szobor meg inkább tárgyról és élőlényről készíthető. Tetteknek így nehéz szobrot állítani anélkül, hogy elkövetőjük rajta ne legyen. Márpedig ha rajta van, azzal rögtön a fertelmes bűnöket is elkövető egész ember dicsőült oda.
*
Szerintem a kulcs itt a nézőbe vetett bizalom. Hogy bízhatunk-e abban, hogy az ember van annyira összetett gondolkodású, hogy az élőlényt ábrázoló szoborra nézve képes a megénekelt nagy tettet (a fogalmat) mögéje gondolni.
Én azt mondom, van. Van annyira összetett gondolkodású.
Ami ezt gátolhatja, ha például élnek sokan olyanok, akikben még személyes fájdalom él a megszobrott ember bűnei okán – például nagyapját ölte meg –, vagy kiterjedtebben: mások által elkövetett, de ugyanazon rendszer eseményei okozták sérelmét. Vagyis ha élnek még, akik személyes érintettségük okán azt az embert nézve nem tudnak nem gondolni bűneire, s érezni, hogy a szobor a képükbe röhög – lám, nagyapád földben porlik, s csak te emlékezed már, én meg ládd, itt vagyok, s tisztelegnek nekem.