Mike Károly közgazdász, egyetemi oktató (Budapesti Corvinus Egyetem) írása
Az írás a Kommentár 2017/2. számában megjelent Partikularizmus és joguralom című tanulmány rövidített változata.
A polgárháború felé araszoló Spanyolországban, 1921-ben a kor egyik legkiválóbb gondolkodója, José Ortega y Gasset arra a kérdésre, hogy mi a hazáját sújtó problémák gyökere, a következő választ adta: „a spanyol jelenkor legmélyebb és legsúlyosabb jellegzetessége… a partikularizmus”. Ami azt jelenti, hogy a nemzet „részei egyszeriben úgy kezdenek élni, mint önálló egészek”. Az egyes „csoport immár nem résznek érzi magát, következésképp nem osztozik a többi csoport érzelmeiben. Nem érdeklik a többi csoport reményei vagy szükségletei, nem fog össze velük, nem segíti őket gondjaikban… De – és ez jellemző erre a társadalmi állapotra – kóros érzékenységet tanúsít a maga bajában. Olyan kellemetlenségek vagy nehézségek, melyeket összetartás idején mindenki könnyen elvisel, tűrhetetlennek látszanak, mihelyt a csoportlélek elkülönül, és felmondja a nemzeti együttélést”.i
A partikularizmus „az a szellemi állapot, amelyben azt hisszük: nincs rá okunk, hogy számoljunk a többiekkel”.ii Ha pedig ezt komolyan gondoljuk, jogunknak, sőt kötelességünknek fogjuk érezni, hogy közvetlenül vigyük keresztül az akaratunkat. A velünk egyet nem értőkkel nem törődve, ha kell, rajtuk átgázolva érjük el céljainkat.
A partikularizmus ellentéte nem az egymás nyakába borulás, az erőltetett testvériség, hanem a joguralom elfogadása.
Utóbbi esetén a társadalmi csoportok tartózkodnak a közvetlen célratöréstől, s ehelyett alávetik magukat a társadalmi együttélés közösen alakított szabályainak. A közvetlen cselekvés (actio directa) helyett a jogszerű cselekvést (actio legalis) választják. A nemzet egy-egy alkotórésze „nem azonnal elégíti ki a vágyát, mert kötelességének tartja, hogy az általános akarat révén valósítsa meg. Ezért hosszú utat tétet meg akaratával, mely így bejárja a nemzetben élő többi akaratot, hogy megkapja tőlük a törvényes szentesítést”.iii
Egy nemzet történelme mindig e két erő – a széthúzó partikularizmus és az egyesítő joguralom – tusakodása. Az előbbi a bomlás és a viszály felé, az utóbbi a gyarapodás és a béke felé húz.