A partikularizmus ellentéte nem az egymás nyakába borulás, az erőltetett testvériség, hanem a joguralom elfogadása.
Utóbbi esetén a társadalmi csoportok tartózkodnak a közvetlen célratöréstől, s ehelyett alávetik magukat a társadalmi együttélés közösen alakított szabályainak. A közvetlen cselekvés (actio directa) helyett a jogszerű cselekvést (actio legalis) választják. A nemzet egy-egy alkotórésze „nem azonnal elégíti ki a vágyát, mert kötelességének tartja, hogy az általános akarat révén valósítsa meg. Ezért hosszú utat tétet meg akaratával, mely így bejárja a nemzetben élő többi akaratot, hogy megkapja tőlük a törvényes szentesítést”.iii
Egy nemzet történelme mindig e két erő – a széthúzó partikularizmus és az egyesítő joguralom – tusakodása. Az előbbi a bomlás és a viszály felé, az utóbbi a gyarapodás és a béke felé húz.
Nem lehet megrendülés nélkül olvasni, ahogy az 1920-as évek Spanyolországának leírásában a mai magyar társadalom válságtüneteinek leltárát ismerjük fel. A politikai táborok mély érdektelensége a másik szempontjai iránt. Sőt undor és megvetés. A hatalmat birtoklók nyers akaratátvitele. A jogok és kötelességek kényes rendszerének alávetése rövid távú részszempontoknak. A történelem természetesen nem ismétlődik, és a mai Magyarország sok mindenben különbözik az egykori Spanyolországtól. Mégis meg kell, hogy rendítsen minket a szembesülés azzal, hová vezet bizonyos beállítottságok és viselkedésmódok következetes érvényesülése.
Ám még fontosabb, hogy jól megértsük a joguralom alternatíváját. Ez nem azt jelenti, hogy a mindenkori törvényhozás tetszőleges döntéseinek kell alávetnünk magunkat. Még egy demokratikusan megválasztott törvényhozás is hozhat gonosz, ostoba, igazságtalan, méltánytalan és önkényes döntéseket. Bár formálisan nevezhetjük ezeket „jognak”, ha így teszünk, kiüresítjük a jog fogalmát. Ahogyan tették ezt a jog fügefalevelével takarózó totalitárius rendszerek is.