PS: A kérdés: mit ért az erkölcsön? A válasz: a bűn iránti érzéket. Erről mi jut eszedbe?
TK: XII. Pius mondja, hogy napjaink legnagyobb bűne pont az, hogy elveszítjük a bűn iránti érzékünket. És ez a mindent relativizáló, megdönthetetlen erkölcsi érveket nélkülöző világunknak köszönhető. A legtöbben középszerű keresztények vagyunk, akik úgy válogatunk az egyértelmű tanítások között, mintha a piacon lennénk. Ez jöhet, elég jó a színe és friss, amaz viszont nem kell, mert keserű. Ahol felvállaltan és büszkén háttérbe kerül az ideológia és az erkölcs, ott nincs megtartó erő. Aki szórakozni akar és magát kizárólag jól érezni, az például nem misére vágyik. És ezzel kapcsolatban hadd idézem egy másik, kiváló teológus, tiszteletreméltó Fulton Sheen érsek gondolatait is. Akik a tanítást és a törvényeket nem a helyükön kezelik, azoknak nem a dogmákkal van bajuk, nem a hitvallással, hanem a parancsolatokkal, mert azokat nem tudják betartani. Nem a Szentháromság tanával kapcsolatban vélnek mást igaznak, csak nem tudják elfogadni az egy testté lett kettő erkölcsiségét. Nem a tévedhetetlenséggel kapcsolatban van kritikájuk, hanem a fogamzásgátlás tilalmának nehézségével. Nem az Eucharisztia túlságosan befogadhatatlan, hanem a bűnbánat túl sokat követelő. A locsi-fecsi, kedveskedő, cuki, mosolygós Egyház harmatgyenge és hamis. Őrizzük meg ezt az utat a több ezer, különféle protestáns felekezet számára. Akik ma mindezt »keresztény« köpönyegben féltik a modern világ izmusait, higgyék el nekem, egy teljességében pompázó, katolicizmussal átitatott kultúrában sem éreznék jól magukat.
PS: Kuruc-labanc ellentét gyökerei? Mi a helyzet ezzel a szellemi polgárháborúval?