Plinio Correa de Oliveira kifejtette: »Az ellenállás azt jelenti, hogy azt javasoljuk a katolikusoknak, folytassák a küzdelmet a kommunista tanok ellen minden legitim eszközzel, a haza és a keresztény civilizáció védelmében.« Aztán hozzátette, hogy: A deklaráció sorai nem lennének hatékonyak, ha nem tartalmaznák az Egyházatyák, doktorok, moralisták és kánonjogászok sorát,– akik közül sokakat boldoggá vagy szentté avattak – akik megerősítik az ellenállás legitimációját. Az ellenállás, ami nem szakadás, nem lázadás, nem tiszteletlenség. Épp ezek ellentéte, ez hűség, egység, szeretet és engedelmesség. Az ellenállás szót szándékosan használjuk, ahogy Szent Pál használta, hogy álláspontját kifejezze. Szent Péter, az első pápa fegyelmezési eszközöket használt, hogy megőrizze azokat a gyakorlatokat, amelyek túlélték az ősi zsinagógát. Szent Pál felszólalt ez ellen, és szállt szembe Szent Péterrel, aki nem látta ezt az energikus akciót nem lázadásként értékelte, hanem inkább az egység és a testvéri szeretet cselekedetének tartotta. Továbbá, jól tudván, hogy mikor tévedhetetlen és mikor nem, megfogadta Szent Pál érveit. A szentek a katolikusok példaképei. Ebben az értelemben,
ahogyan Szent Pál ellenállt, úgy a mi álláspontunk is az ellenállás. Ebben talál békére lelkiismeretünk.«
Az ellenállás nem csupán egy szóbeli hitvallás, hanem az egyház szeretetének aktusa is, ami praktikus következményekhez vezet. Akik ellenállnak, elkülönülnek azoktól, akik megosztottságot okoztak az egyházban, nyíltan kritizálják őt, és kijavítják. Ők 2017-ben megmutatták magukat a Ferenc pápához intézett Correctio finalissal. Az életvédő mozgalom szórólapja pedig, ezzel a címmel jelent meg: „Hűséges az igaz tanokhoz, nem a tévedésben lévő pásztorokhoz.”
Ma ezen az alapon áll Zen bíboros megalkuvást nem tűrő ellenállása a Ferenc pápa által Kínában képviselt új Ostpolitikkal szemben. Akik azt állítják, hogy „meg kell találni a közös hangot, hogy áthidaljuk az évtizedes megosztottságot a Vatikán és Kína között”, Zen bíboros ezt üzeni: Lehet-e bármi közös bennünk egy totalitárius rezsimmel? Vagy megadod magad, vagy elfogadod az üldözést, de maradj hűséges magadhoz! (El tudnának képzelni egy megegyezést Szent József és Heródes között?) Akik azt kérdezik tőle, hogy a Vatikán most tényleg eladja a katolikus egyházat Kínában, azt mondja: „Határozottan, igen. Ha abba az irányba haladnak tovább, ami mindenben egyértelmű, akkor már a következő hónapokban, években megtehetik.”