Csűrték-csavarták a felmérést, hogy leégessék Magyarországot, de csak Romániát sikerült
A szomszédos ország még így sem jutott be a „bezzegek” közé.
Szinte félek feltenni a kérdést: miért van az, hogy a Szaharától délre a tüntetések jelentős része valahogy mindig fosztogatásban ér véget?
„Pedig úgy tűnt, hogy a svéd H&M behozhatatlan előnnyel indul az ostoba sztereotípiák versenyében, amikor sikerült egy fekete kisfiúval reklámoznia a „leglazább majom a dzsungelben” (coolest monkey in the jungle) feliratú kapucnis felsőjét. A cég gyorsan elnézést kért a tényleg elképesztő bakiért, de a történet természetesen itt nem ért véget.
Jöttek ugyanis a dél-afrikai tüntetők, akik mélyen felháborodtak azon, hogy a náluk is boltokat üzemeltető svéd multi mintegy leállatozta a feketéket. Majd e jogos felháborodásukban teljesen úgy viselkedtek, mintha állatok lennének: törni-zúzni kezdtek a boltokban, és végül természetesen ki is fosztották őket. (Szinte félek feltenni a kérdést: miért van az, hogy a Szaharától délre a tüntetések jelentős része valahogy mindig fosztogatásban ér véget?)
De ezen az elképesztő önellentmondáson alig volt idő elálmélkodni, mert máris itt az újabb hír. A hirdetésben szereplő fiúnak és családjának el kellett menekülnie svédországi otthonából az őket ért erőszakos antirasszista fenyegetések miatt. Az anya elmesélte, hogy a fekete közösségből sok támadást kapott, amiért „eladta a fiát a rasszista cégnek”.
Külön súlyosbító körülmény, hogy az anya máig nem tartja rasszistának a reklámot. Amiben amúgy vélhetően igaza is van, legalábbis a szándék aligha volt rasszista, sőt éppen ellenkezőleg. A H&M egy fekete fiú szerepeltetésével a sokszínű, befogadó társadalom mellett akart hitet tenni.
Csak éppen sikerült összehozni a fiút a lehető legszerencsétlenebb szavakkal: a majommal és az őserdővel. Utóbbi ugye az a sötét, erőszakos és veszélyes hely, ahol a dzsungel törvényei uralkodnak, és hát van abban némi irónia, hogy most éppen a sötét erőszak elől kell menekülnie egy ötéves gyereknek és családjának.”