Jókairól nincs mit mondani. Műve vitán fölül áll, kiállta az idő próbáját. Néha megkérdőjelezik ugyan szerepét – miként Németh László a Kisebbségben –, mondván: némileg híg, nem elég drámai, nem igazán „mélymagyar”. Ebben az esetben azonban, a különben megbízható ítéletű szerző téved. Esterházy ellenben vitatható és vitatandó.
A modern magyar prózaírók zömmel Ottlik zakójából bújtak elő. Esterházy Ottlik mellett sokat tanult vagy inkább merített Hamvasból, akinek munkái jó ideig irodalmi szamizdatként, gépiratban terjedtek. A merítőháló mélyre süllyedt, gazdag zsákmányt emelt ki a Karneválból, a Patmoszból, a Hamvas-óceánból. Mikor azonban a Hamvas-életmű legfontosabb darabjai végre megjelentek, Esterházy fanyalogva elhatárolódott tőlük, Láthatatlan történetünk című írásában. Holott itt még csak a plágium látens lehetősége derengett fel, míg később filológiailag bizonyította vált a Mester ez irányú hajlama.
Esterházy eredetinek indult, aztán eredetieskedő lett. Mániákusan törekedett az irodalmi-politikai jelenlétre. Rengeteget írt. Regényt, esszét, publicisztikát, drámának nevezett fene tudja mit. Gyakran viszont csak szövegeket, amelyek nem mindig álltak össze valódi művé. A minőség fokozatosan átment mennyiségbe.
Életműve summája a mennyiség forradalma.
Azt hiszem, nincs még egy alkotó irodalomunkban, aki nála ügyesebben palástolta volna alkalmanként a mondanivaló tökéletes hiányát. Időnként gyötrelmesen hosszú oldalakon át áriázik, mert kórosan hiányzik a tartalom.
Vannak kitűnő munkái, de valami különös elsivatagosodás tanúi lehetünk, amint a kezdettől a végső munkákig baktatunk, könyvről könyvre. Egyre gyakrabban halljuk ugyanazokat a poénokat.
És a forma? Nos, szinte semmi sincs nála, ami Hamvasnál ne lett volna meg jóval előtte. Többnyire elegánsabban. Azután itt a nyelv. Rituális szokássá vált Esterházy nyelvét ünnepelni. A mester tanulmányozta Pázmány Péter prózáját, majd tollat ragadott, és megírta Csokonai Lili néven Tizenhét hattyúk című munkáját. Aminek irodalomtörténeti érdemét messze felülmúlja marketingtörténeti jelentősége. Tanítani lehetne a közgazdasági egyetemeken. Esterházy irigylésre méltón belőtte a piacot, a „ki van az álnév mögött?” álságos könyvnapi izgalmával. (Egy nemzet várta lélegzetvisszafojtva azt, amit tudott.) Az ötlet itt sem eredeti, csak a marketing-felhajtás. Weöres Pszichéje jóval megelőzte Esterházyt. Hasonlóképpen Fernando Pessoa vagy Emil Ajar – azaz Romain Gary – hol komoly, hol ironikus megoldásai a személyiséglehetőségekkel játszva.