Vannak kitűnő munkái, de valami különös elsivatagosodás tanúi lehetünk, amint a kezdettől a végső munkákig baktatunk, könyvről könyvre. Egyre gyakrabban halljuk ugyanazokat a poénokat.
És a forma? Nos, szinte semmi sincs nála, ami Hamvasnál ne lett volna meg jóval előtte. Többnyire elegánsabban. Azután itt a nyelv. Rituális szokássá vált Esterházy nyelvét ünnepelni. A mester tanulmányozta Pázmány Péter prózáját, majd tollat ragadott, és megírta Csokonai Lili néven Tizenhét hattyúk című munkáját. Aminek irodalomtörténeti érdemét messze felülmúlja marketingtörténeti jelentősége. Tanítani lehetne a közgazdasági egyetemeken. Esterházy irigylésre méltón belőtte a piacot, a „ki van az álnév mögött?” álságos könyvnapi izgalmával. (Egy nemzet várta lélegzetvisszafojtva azt, amit tudott.) Az ötlet itt sem eredeti, csak a marketing-felhajtás. Weöres Pszichéje jóval megelőzte Esterházyt. Hasonlóképpen Fernando Pessoa vagy Emil Ajar – azaz Romain Gary – hol komoly, hol ironikus megoldásai a személyiséglehetőségekkel játszva.
Egyébiránt Pázmány és Esterházy prózája közti különbség olyan, mint valódi és művirágok közötti különbség. Az első természetes, illatos, élő, míg a második kimódolt, művi, papírzizegésű. Persze voltak sziporkázó ötletei Esterházy Péternek. Gyilkos és pontos a népnemzetiek felé kilőtt mérgezett nyila, miszerint nem népben és nemzetben gondolkodik, hanem alanyban és állítmányban. Hasonlóképpen telitalálatnak éreztem rövid szösszenetét Petőfiről, a légtornászról. Kár, hogy mindkét ötlet – az első szó szerint – Márai Sándortól származik. Előbbire Domokos Mátyás hívta fel a figyelmet, utóbbival nem régen találkoztam Márai naplójában. (Fölöttébb kínos, mármint az eredetiség felől nézve, bár a Mester nem zavartatta magát különösképpen.)
Esterházy több munkáját a kritika állványzata tartja.
Másként fogalmazva: könnyen lehet, előbb-utóbb olvashatatlan lesz. Ehhez járul a szerző egyoldalú kritikai attitűdje, amit többen – mégpedig joggal – magyarellenességként értékelnek. Esterházy sokakhoz hasonlóan szerette volna eljátszani, hogy a népi-urbánusként kódolt vitán kívül, illetve afölött áll, ám eljött a pillanat, amikor színt kellett vallania. Színt vallott mint magyar-gondozó. Ez nem növelte népszerűségét a Kiskörúton túli területeken.