Azon is kevéssé lehet csodálkozni, hogy a zsidó hátterű (de gyakran már kereszténnyé vált) középosztály 1945-öt felszabadulásként élte meg (lásd még: Szép Ernő, Emberszag). Ahogyan természetesnek tűnik, hogy e rétegből került ki a szocializmus új értelmiségének egy része. Nem vitatva, hogy a zsidó hátterű, de gyakran marxistává lett értelmiségnek fontos szerepe volt a Kádár-rendszerben, s azt sem vitatva, hogy a magyarságot a maga arisztokráciája és nagypolgársága cserbenhagyta, mégis szerényen kellene fogalmaznunk.
A szocializmus ugyanis, minden, mai szemmel jobban látható érdeme mellett önkényuralom volt, súlyos elnyomással, teljes rétegek és személyek megsemmisítésével. Itt Vajda Mihály éppenséggel azok közé tartozik, akik képesek voltak szembenézni az elfogadhatatlan múlttal (lásd a Marx után szabadon, avagy miért nem vagyok már marxista? c. írását).
Az a kérdés, hogy a Fideszből távozott-e az elitértelmiség, felmérések alapján volna csak egyértelműen megválaszolható. Annyi bizonyos, hogy a választásra készülő párt hangvétele élesen elüt a „Hiszünk a szeretet és az összefogás erejében!” korábbi jelszavától. Az is világos, hogy ránk, sok nyelven értő, kiművelt emberfőkre a Fidesz kampánymenedzsmentje főleg akkor számít, ha olyan hangot ütünk meg, amilyet már neveltetésünk miatt sem engednénk meg magunknak. Volt gyerekszobánk, sportoltunk és sportolunk, ám még burkoltan sem szitkozódunk, és a rockgitár látványa nem kelt mindannyiunkban romantikus érzelmeket. Mindezt nem valamiféle „zsidó háttér” miatt, hanem azért, mert Európát valljuk otthonunknak: nagyszüleinktől örökölt könyvtárunkban még ott van a gótbetűs Goethe-összkiadás, sőt Naumann Közép-Európa könyvének eredeti példánya is.
Nem vonom kétségbe, hogy gótbetűs Goethe-összkiadással manapság a Lajtától se nyugatra, se keletre nem volna könnyű országgyűlési választást nyerni. Azt sem kétlem, hogy a mai kis-Magyarország minden oldalról kitett a gazdasági és politikai befolyásolás törekvéseinek, s mint valamiféle banánköztársaságot, héjastul akarják lenyelni tengerentúli és -inneni duzsungeljárók. Ezért megértéssel viszonyulok azok erősebb hangneméhez, akik ez ellen tiltakoznak. Ennek persze határa van:
az erősebb hangvétel, ha szellemdús, külön műfajként kezelhető; ha azonban merő trágárság, az már fáj.