A társadalmi béke célja tehát megköveteli tőlünk, hogy – mint mindennek –, így a Reformációnak, illetve az elmúlt 500 évnek is a pozitív emlékeit értékeljük.
Luther Márton munkásságának, írásainak és lejegyzett beszédeinek, beszélgetéseinek csak egy része vált a lutheránus (evangélikus) teológia részévé, és azt nem formálta a lutheri antiszemitizmus.
A korai protestantizmus (XVI-XVII. szd.) készséggel nyitott volt a zsidó irodalom felé, amely nem csak az „ószövetségi” biblia revidiálását, hanem a rabbinikus irodalom egyes kiemelkedő műveinek átvételét és befogadását is jelentette – így például a fentebb is idézett „Atyák bölcs tanításai” és számos egyéb zsidó vallási irodalom (Johannes Leusden holland református teológus és Péchi Simon antitrinitárius és szombatos vallási vezető).
A reformáció folyománya lett több későbbi társadalmi változás is, a felvilágosodás és a polgárosodás a zsidóság számára is fejlődést hozott szerte Európában. Egyre több ország nyílt meg a zsidó bevándorlás (visszavándorlás) előtt, aktív részeseivé váltak az iparosodásnak, az újkor dinamikus fejlődésének. Egyre inkább lehetőséget kaptak a tudományos és kulturális életben való részvételre is.
Mindezt a gazdasági válságok után önmagát pusztító emberiség káros eszméi változtatták a tömeges gyilkolás poklává, és a XX. század közepére 6 millió zsidó mártír vált áldozattá. Ezekben az években is jelen volt a reformáció humanista eszmeisége, és voltak olyan lelkészek, akik számára az üldözöttek megmentése, védelme, segítése volt az egyetlen életcél. Ha a Reformáció 500 évéről emlékezünk meg, akkor zsidóként kötelességünk megemlíteni legalább Dietrich Bonhoeffer német lelkészt és Sztehlo Gábor magyar lelkészt.