„Oktatási rendszereink épp a legalapvetőbb szempontoknak nem tudnak eleget tenni. Ez pedig súlyosan veszélyezteti versenyképességünket és jólétünket. S ami még ennél is fontosabb, erősen fenyegeti Európa társadalmi kohézióját. Hogyan tanítjuk meg az iskolákban a digitális kompetenciákat, és hogyan lesznek egyetemeinkből az innováció globális éllovasai, ha minden ötödik tanuló nem tud írni és olvasni? Hogyan álmodhatunk kiválóságról és versenyképességről e globalizált világban, ha évről évre tanulók milliói minimális természettudományi ismeretek nélkül kerülnek ki a kötelező iskoláztatási szakaszból? És vajon kijelenthetjük-e, hogy az oktatás a társadalmi mobilitás katalizátora, ha tanulók ezreinek már gyermekkorukban megpecsételődik a sorsa, mivel az alapkészségek hiánya miatt maradandóan a munkaerőpiacon kívül rekednek, és a társadalom peremére szorulnak?
A mindenki számára elérhető minőségi oktatás az az alap, amelyre felépülhet a jövő méltányosabb, inkluzívabb, ellenállóképesebb és innovatívabb Európája. Az oktatás terén az alapkészségek alacsony szintje jelenti Európa sebezhető pontját, ezért a tagállamoknak kiemelt prioritásként kell tekinteniük e kérdésre. Éppen ezért az oktatási rendszerek terén további reformokra, befektetésekre és hatékonyságnövelő intézkedésekre biztatom őket. Gondoskodnunk kell arról, hogy a polgárok már igen korai életszakaszban elkezdjék elsajátítani az alapkészségeket, mert Európa a következő években csak így tudja elérni, vagy esetleg meghaladni a gyengén teljesítőkre vonatkozó tizenöt százalékos célt.”