A kérdés tehát a következő: létezik-e G. Soros, a főállású spekuláns és részmunkaidős humanista? Mérvadó liberális körök véleménye szerint nem létezik. Így, összességében, ebben a formában semmiképp sem. Szervezetei sincsenek. Terve pedig végképp nincs. Mindezt a kormánypropaganda találta ki. Visszaélve a felülmúlhatatlan gondolkodó páratlan gondolataival, amelyek kiragadva a szövegkörnyezetből nem azt jelentik, amit valójában jelentenek.
Most azonban nem térnék ki értelmezési problémákra, az internacionalisták politikai kórtörténetére, mert Soros – általában a pénzhatalom - fölötte áll a hagyományos ideológiai képletnek. A pénzember befektet: médiát, pártot, értelmiséget, politikusokat, kisebb-nagyobb országokat vásárol. Kormánybuktatásokat, zavargásokat, háborús konfliktusokat rendel irodájából online. A humanizmus, szocializmus, liberalizmus, demokrácia, a jobb és baloldal közti különbség legföljebb mesterséges (politikai) adalékanyag számára a népek beetetésekor. Az igazi üzlet a hatalom. Abból jön a haszon.
A történelem során, a pénzgazdálkodás születésétől a modern korig kettős hatalom létezik. Egyrészt az állami intézményekben, ideológiákban, szimbólumokban, személyekben megjelenő világi és egyházi hatalom. Másrészt a hasonlóképpen befolyásos, ám alig látható, személytelen pénzhatalom. Korunkra, úgy tűnik, végleg elbillent a mérleg nyelve, és a globalista tőke vált dominánssá. Hallatlan előnye a másik formációval szemben, hogy lehetetlen felelősségre vonni. Királyoknak időnként lecsapták a fejét. A pénzhatalom ellenben hét, vagy talán még több fejű. Ha levágják mind a hetet, újranöveszti őket.
A posztmodern időben a pénz alakítja ki az „egyetemes” eszméket, a globalizmust, a multikultit, egészében véve a kultúrát. Az igazán nagy alkotók azonban mindenkor hatásukban, nem pedig elkötelezettségükben voltak globalisták. Platón athéni volt és egyetemes, Horatius római és pogány, Dante firenzei és guelf, Michelangelo itáliai és katolikus, Shakespeare angol és szintén katolikus, Bach német és protestáns, Dosztojevszkij orosz és ortodox, Pilinszky magyar és keresztény. Vitathatatlan egyetemesség jellemzi mindnyájukat. Szemben a modernizmussal, a rejtett – néha jelentős, máskor silány – partikularitás univerzálissá hazudásával.