Emléke, általában a forradalom eltiprásának emléke jó propagandaanyag nyugaton a létező szocializmus ellen. Mítoszát az emigrált reformkommunisták és megtért sztálinisták építik fel. Legendájában sok a valótlan elem. Itthon, újratemetésekor koporsója mellől igyekeznek a demokratikus jövő Rubiconja felé a szocialisták.
1956. november 4-én Nagy Imre és kormányának kommunista tagjai magára hagyják a forradalmat. A jugoszláv követségre iszkolnak, miközben a rádióban többször elhangzik a komor és emelkedett szózat, miszerint csapataink harcban állnak, a kormány a helyén van. A kormány azonban nincs a helyén – a dráma főszereplői leléptek a színről –, a csapatok nem állnak harcban. A honvédség nem kapott parancsot az szovjetekkel szembeni ellenállásra. Az Országházból felvételről forog a többször megismételt beszéd. Minden újabb fordulatnál szabadságharcosok esnek el a Corvin közben, a Széna téren, Csepelen, Kőbányán, Óbudán. A jugoszláv követségre menekült kommunisták pedig, akár egy Majakovszkij vers elfuserált „önagyonülésezői”, abszurd módon szervezkednek. Bürokratikus petíciókat fogalmaznak, elszakadva a valóságtól. Nagy Imre utolsó gesztusával válik a forradalom mártírjává, mikor hajdani elvtársaitól nem kér kegyelmet. Nyilván jól tudja, mit várhat tőlük, helytállása ennek ellenére rendkívüli lelkierőre vall.
A következő kérdés: miként juthattak fegyverhez a forradalmárok?
Október 23-án – Budapesten és Fóton – a stratégiai jelentőségű fegyverraktárakból visszavonják az ÁVH-s őrséget, miközben a rádiónál megerősítik. Lehet, hogy a Nagy Imre csoport csupán puccsra készült, ami forradalomba torkollt, majd a mozgalom élére tolta 28-a után vezetőit? A marxistáknál sosem tudhatjuk.
A marxizmus messianisztikus világnézet, amelyben a proletariátusé a világmegváltó szerep. Eszméit ellenben a marxista értelmiségi elittől kapja. Tudománynak hirdeti magát, noha ideológiája Paul Johnson szerint nem több a tudománytól távolálló zagyvaléknál. Születésekor a kortársak sem voltak nagy véleménnyel róla. A marxista hatalom hasonlóan despotikus, mint elődje – mondja L. Tolsztoj –, azzal a különbséggel, hogy megvalósulása esetén tőkések helyett a munkások vezetői uralkodnak majd. Dosztojevszkij még borúlátóbb: a baloldali forradalmárban az ördögöt pillantja meg. A forradalom lélektani előzményei közt döntő szerepet tulajdonít az ateizmusnak és nihilizmusnak. Babel tornya Isten nélkül épül, a mennyeket akarják lehozni a földre. Sztruve már a romok fölött tart szemlét: a kommunista forradalom az állam, a gazdaság és a kultúra lerombolásával, a politikai szenvedély feltüzelésével, majd milliók halálával járt.