Forradalom – kérdőjelekkel és felkiáltójelekkel

2017. október 23. 09:25

Az '56-os forradalom a fiatalság mozgalmaként indult, azután a függetlenségért folytatott szabadságharccá szélesedett. Ideológiája – Lukács György nagy bánatára – nincs. Eszméi azonban vannak. Ezekért emlékezünk október 23. hőseire.

2017. október 23. 09:25
Mórocz Zsolt
Mandiner

Az első kérdés az eseményeket elindító október 23-i, budapesti tüntetéssel kapcsolatban merül fel. Ki és miért engedélyezi? Előbb ugyanis engedélyezik, majd betiltják, azután ismét engedélyezik. Utóbbi esetben nem világos, kinek az utasítására. Ne feledjük: az ötvenes években vagyunk, nem napjaink villámcsődületeinek idején. A hatalom a népre hivatkozik ugyan állandóan, ám neurotikus módon retteg tőle. Három ember már feloszlatandó csoportosulásnak számít. A tüntetés engedélyezése politikai hazardírozás, bárki hagyta jóvá, ugyanis ha a dolgok „elfajulnak”, a keményvonalas kommunisták szívbaj nélkül a tömegbe lövetnek.

Ezt 23-án Debrecenben, majd pár nap múlva több vidéki városban meg is teszik. Mindenütt vannak halálos áldozatok. Legtöbb a Kossuth téri vérengzést követően, amiről csupán az Igazság című lap számol be. Az állami terror hagyományát máig gondosan ápolják a progresszív oldalon. A forradalom 50. évfordulóján Gyurcsányék kíméletlenül szétverik a megemlékezőket, miközben lövetik a tömeget. A végeredmény, noha számukra nyilván nosztalgikus emlékeket kelt, mégsem az igazi: ezúttal csak gumilövedéket használhatnak. A brutális erőszak nem a bolsevizmus politikai hozadéka. A történelemben elsőként a nagy francia forradalom legitimálja a diktatúra véres rémuralmát. Marx pedig azzal fenyegeti a porosz államot, hogy mozgalma nem fogja palástolni terrorizmusát, ha eljön az ideje.

1956-ban talán több ellentétes forgatókönyv létezik, vagy az események vesznek önálló irányt.

A tüntetés engedélyezésével – amennyiben a Nagy Imre csoport műve –, a reformkommunisták nyomást gyakorolhatnak a sztálinistákra. A hatalmukat féltő keményvonalasoknak szintén „jól jöhet” egy kis rebellió, ami után rendet vághatnak az országban és a pártellenzék soraiban. 1956-ot követően tulajdonképpen ez történik. A módszer később sem idegen tőlük. Az MSZP-s Gál Zoltán a szélsőjobb „elengedésével” ijesztgeti szabaddemokrata szövetségeseit annak idején. A recept egyszerű: félelemkeltés némi utcai randalírozással, politikai zsarolás, majd rendteremtés.

A baloldal – legyenek bármilyen hangzatosak humanista jelszavai - mindig gond nélkül asszimilálja a szélsőjobbot. Láthatjuk: akit tegnap náciként támadott, az mára makulátlan előéletű szövetségese. A progresszió honi zászlóvivői bárkivel hajlandók összeállni, bármit képesek megtenni a hatalom megszerzéséért, illetve megtartásáért. 2006-ban ennek érdekében – véres és böszme – puccsal próbálkozik (látszólag) önmaga ellen a kifulladó gyurcsányista hatalom. Képtelen ellenállni a diktatórikus vonzalmainak, ami túlélése egyetlen esélye.

Ami ’56 reformkommunista forradalmárait illeti, L. Kolakowskinak lehet igaza: pokoli logika rejlik a marxista rendszerben és gyakorlatban, amely determinálja a legnemesebb forradalmi szándékot is. A rendszer reformálhatatlan. A reformkommunista eleve fából vaskarika, mint a reformnáci, vagy a reformfasiszta. Axiomatikusan: kutya és szalonna viszonylat.

1956-ban Magyarországon a terror általános, a diktatúra „szükségletek feletti”. A tüntetés meglovaglása előnyösnek tűnik a Nagy Imre-csoportnak, noha nem valószínű, hogy forradalmi lépésre készültek volna. Még vezetőjüket sem voltak képesek kimozdítani 23-án otthonából. Mikor este a Kossuth téri tömeg őt követeli, akkor sem jószántából, hanem párttársai unszolására áll kötélnek. Útközben - míg a parlamenthez tartanak - döbbenten nézi a lyukas zászlókat, nem érti, mi történik. A tömeg kifütyüli, miután elvtársnak szólítja őket. Végül egy kiábrándító, atyáskodó beszédet mond. A forradalom kezdeti napjaiban megbízható pártbürokrata, aki jó esetben az események nyomában lohol. Rossz esetben szemben áll a felkelőkkel.

Október 28-ig téblábol, statáriumot hirdet, sokszor a sztálinisták utasításait hajtja végre. Ezután elragadja a forradalmi hév.

Nagy Imre magáévá teszi a barikádokon harcolók vágyait, az utca jelszavait ahelyett, hogy megfontolt és taktikus államférfiként viselkedne.

Sohasem volt önálló: mint mindig, most is igazodik. Alkalmatlan vezetőnek. Szerepe hasonló a népkormányt grófként jegyző Károlyi Mihályéhoz; illetve később minden szabaddemokraták köztársasági elnökének, Göncz Árpádnak faramuci politikai alakításaihoz. Remekül takarja, alkalmasint fedezi a mögötte buzgólkodókat. Nagy műgonddal megalkotott történelmi portréja ugyanúgy hamis, miként két társáé.

Emléke, általában a forradalom eltiprásának emléke jó propagandaanyag nyugaton a létező szocializmus ellen. Mítoszát az emigrált reformkommunisták és megtért sztálinisták építik fel. Legendájában sok a valótlan elem. Itthon, újratemetésekor koporsója mellől igyekeznek a demokratikus jövő Rubiconja felé a szocialisták.

1956. november 4-én Nagy Imre és kormányának kommunista tagjai magára hagyják a forradalmat. A jugoszláv követségre iszkolnak, miközben a rádióban többször elhangzik a komor és emelkedett szózat, miszerint csapataink harcban állnak, a kormány a helyén van. A kormány azonban nincs a helyén – a dráma főszereplői leléptek a színről –, a csapatok nem állnak harcban. A honvédség nem kapott parancsot az szovjetekkel szembeni ellenállásra. Az Országházból felvételről forog a többször megismételt beszéd. Minden újabb fordulatnál szabadságharcosok esnek el a Corvin közben, a Széna téren, Csepelen, Kőbányán, Óbudán. A jugoszláv követségre menekült kommunisták pedig, akár egy Majakovszkij vers elfuserált „önagyonülésezői”, abszurd módon szervezkednek. Bürokratikus petíciókat fogalmaznak, elszakadva a valóságtól. Nagy Imre utolsó gesztusával válik a forradalom mártírjává, mikor hajdani elvtársaitól nem kér kegyelmet. Nyilván jól tudja, mit várhat tőlük, helytállása ennek ellenére rendkívüli lelkierőre vall.

A következő kérdés: miként juthattak fegyverhez a forradalmárok?

Október 23-án – Budapesten és Fóton – a stratégiai jelentőségű fegyverraktárakból visszavonják az ÁVH-s őrséget, miközben a rádiónál megerősítik. Lehet, hogy a Nagy Imre csoport csupán puccsra készült, ami forradalomba torkollt, majd a mozgalom élére tolta 28-a után vezetőit? A marxistáknál sosem tudhatjuk.

A marxizmus messianisztikus világnézet, amelyben a proletariátusé a világmegváltó szerep. Eszméit ellenben a marxista értelmiségi elittől kapja. Tudománynak hirdeti magát, noha ideológiája Paul Johnson szerint nem több a tudománytól távolálló zagyvaléknál. Születésekor a kortársak sem voltak nagy véleménnyel róla. A marxista hatalom hasonlóan despotikus, mint elődje – mondja L. Tolsztoj –, azzal a különbséggel, hogy megvalósulása esetén tőkések helyett a munkások vezetői uralkodnak majd. Dosztojevszkij még borúlátóbb: a baloldali forradalmárban az ördögöt pillantja meg. A forradalom lélektani előzményei közt döntő szerepet tulajdonít az ateizmusnak és nihilizmusnak. Babel tornya Isten nélkül épül, a mennyeket akarják lehozni a földre. Sztruve már a romok fölött tart szemlét: a kommunista forradalom az állam, a gazdaság és a kultúra lerombolásával, a politikai szenvedély feltüzelésével, majd milliók halálával járt.

A fegyverekkel kapcsolatban a „kinek állt érdekében?” kérdése lényegtelenné törpül a „kinek állt módjában kiadni a parancsot?” kérdése mellett. Ha a Nagy Imre-csoport, ha a Gerő-féle dogmatikusok adtak is utasítást a fegyverraktárak őrségeinek visszavonására, csak magas rangú pártfunkcionárius tehette meg. Mindkét esetben a rövidlátó politikai haszon tűnik motiváló tényezőnek, nem a népfelkelés kirobbantása.

Bármiként történt, 1956 a nép forradalma volt.

Ez idáig az utolsó olyan forradalom a világtörténetben, amit csakugyan a szabadságért vívtak. Tisztasága páratlan. Ismerjük a fényképfelvételeket. Ékszerboltok előtt fegyveres pesti srác őrzi az árut. Másutt felirat a betört kirakatüveg mögött: nem rablás, a holmi a házmesternél van. Becsületkasszában gyűjtenek a forradalom áldozatainak hátramaradottjai számára. Valaki betesz egy százast, kivesz egy ötvenest.

Napjainkban a forradalmi lendület – láthatjuk külföldi tudósításokban – egy-egy szupermarketig tart. Innen hónuk alatt műszaki cikkekkel távoznak a posztmodern progresszió hívei. A forradalmak eszmevilága tárgyiasult: szabadság helyett konzum-javak, valódi közösség helyett laptopba zárt közösségi háló, belső függetlenség helyet uniformizált külsőségek. A jelszó: a fogyasztás felszabadít.

Az '56-os forradalom a fiatalság mozgalmaként indult, azután a függetlenségért folytatott szabadságharccá szélesedett. Ideológiája – Lukács György nagy bánatára – nincs. Eszméi azonban vannak. A szabadság, a Szovjetuniótól való elszakadás, továbbá a többpártrendszer, az alapvető emberi jogok, a nemzeti szimbólumok, azaz a demokrácia és történelmi folytonosság visszaállítása.

Ezért emlékezünk október 23. hőseire. A pesti srácokra, a melósokra, értelmiségiekre, az élelemmel a forradalmi városokba érkező parasztokra, a barikádokon és börtönudvarokban hősi halált haltakra. 1956 kérdőjeleit, a nemzet meggörbült gerincét felkiáltójelekké egyenesítőkre.

 

 

 

 

Összesen 37 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
terra
2017. október 23. 23:58
1956 az olyan általános emberi értékek forradalma volt. Az emberek tömegei azt érezték, hogy az önazonosságuk forog veszélyben. A sztálini diktatúra nem csak a szabadságjogaikat korlátozta, nem érte be azzal, hogy engedelmes alattvalók legyenek, ennél sokkal többet akart: belülről megváltoztatni az embereket úgy, hogy elveszítsék az énképüket, önazonosságukat. Nem akartak Homo sovjeticusok lenni. Lehet, hogy nem mindenki tudja, de Sztálin kísérleteket is elindított tudósok (orvosok, pszichológusok stb.) részvételével annak érdekében, hogy kialakítsák a módszert, amivel ezt el lehet érni. A H.s. példájaként sokszor azt az orosz fiút hozzák fel, aki feljelentette a szüleit, mert nem tetszett nekik a kommunista ideológia és a rendszer. Szobrot is állítottak neki, mint a "szovjet embertípus" példaképének. A H.s. teljesen azonosul azzal, amit belé tápláltak, ezzel el is veszti a saját egyéniségét és akaratát, az egyéni motivációit, érzéseit, ezek helyébe a mesterséges "emberi tartalom" kerül. Innen nem kell fegyelmezni és jutalmazni sem, önként teszi azt, amit várnak tőle. Orbán mint mindig, most is a lényeget ragadta meg. Nem azt mondta, hogy "Brüsszel" elnyom bennünket, mint valamikor a Szovjetúnió, hanem azt, hogy a brüsszeli bürokraták, akik többsége már vagy maga is "Homo brüsszelicus", vagy meg vannak vesztegetve, ezért az EU jogaival és lehetőségeivel élve asszisztálnak ahhoz, hogy Európa teljes népessége H.b.-á váljon. Nézzük meg mi folyik Európában illetve a nyugati világban. A "liberális diktatúra" meghatározza, hogy mi a "PC", mit lehet mondani és mit nem, de ez nekik sem elég, mert azt is uralni akarják, amit gondolunk és érzünk. A cél az, hogy azt gondoljuk, azt szeressük, utáljuk, amit ők diktálnak. Ezért próbálják uralni az oktatást, a kultúrát, a médiumokat. Ezért megy a genderezés, mert a nemi identitás is az önálló személyiség része. Aki nem áll be az általuk diktált trendbe, azt pellengérre állítják, kiközösíttetik. Ellenségük minden hagyományos emberi közösség, aminek saját értékrendje van, legyen az nemzet, vallási vagy vagy egyéb közösség. A migráció célja az, hogy felhígítsa ezeket a közösségeket felhígítsák, legyengítsék.
Akitlosz
2017. október 23. 21:24
Egyszer már igazán győzhetne is egy forradalom Magyarországon!
koronaszepe
2017. október 23. 15:13
"A baloldal – legyenek bármilyen hangzatosak humanista jelszavai - mindig gond nélkül asszimilálja a szélsőjobbot." Nem a Fidesz eszi el a Jobbik kenyerét? Ezekért a dumákért, amit ma az állampárt ereget, a kilencvenes évek elején Csurkát kibaszták az MDF-ből...
koronaszepe
2017. október 23. 15:10
"Napjainkban a forradalmi lendület – láthatjuk külföldi tudósításokban – egy-egy szupermarketig tart. " Esetleg a tévé székház büféjéig, a Túró Rudi automatáig...
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!