Mivel politikai kontextusban jelent meg, ez esetben a trükk hamisításnak minősül. Olyasminek, mint amikor Pulitzer-díjra érdemesült Balogh Lászlónak az a fotója, amely a 2015-ös menekültoffenzíva idején készült Bicskén, s a később módosított képaláírás szerint a magyar rendőrök brutalitását volt hivatva illusztrálni: az egyenruhások kegyetlenül a vonatsínek közé löknek egy egész migráns családot – papát, mamát, csecsemőt. Capa-ügyben nyolcvan év múltán már nem lehet igazságot tenni, de itt azon melegében mód nyílt rá: más felvételek révén könnyedén bizonyítható volt, hogy a család nem is család, a „családapa” médiaérzékeny módon egy idegen nőt és gyermekét rántotta magával a talpfákra, rendőreink pedig éppenséggel nekik akartak segíteni. De a kompozíció tökéletes volt, díjazásra érdemes, és
igen nagyívű karriert futott be a nyugati sajtóban annak illusztrálására, milyen kegyetlen és állatias is ez a megveszekedett Orbán-rezsim.
Erik Jager, a World Press Photo-pályázatot szervező alapítvány igazgatója a budapesti megnyitón azt emelte ki, hogy e képeket nézve „hihetünk annak, amit látunk”. Hát efelől erős kétségeim vannak; még ha nyilván nem is akkora a manipulációs index, mint a Dózsa György úti ARC-plakátkiállításon. Jager hangsúlyozta, hogy a világ kendőzetlen megmutatása fontos eleme a szólás és a tájékozódás szabadságának, még ha nem is kellemes szembesülni az elmúlt esztendő konfliktusközpontú sajtótükrével.
Szép elv, jó elv. Csakhogy én még élénken emlékszem a New York-i ikertornyok leomlására. Ültünk a Duna Televízió vetítőjében, és néztük a frissen érkezett másfél órányi vágóképet a szeptember tizenegyediki katasztrófáról. A lángoló és füstölgő épületekből kétségbeesésükben emberek tucatjai vetették magukat a mélybe, a biztos halálba, hogy elkerüljék a még kegyetlenebb tűzhalált. S hamarosan megérkezett Amerikából a kérés: kegyeleti okokból, az ártatlan áldozatok emberi jogaira való tekintettel ne vetítsék e képeket a tévétársaságok. És nem is vetítették: én sem láttam soha többé a megrendítő filmkockákat. Az amerikai áldozatoknak tehát vannak kegyeleti jogaik, az ankarai orosz nagykövetnek nincsenek. Az ő lemészárolt hullájának képét szakmai ellágyulásból főhelyen kiállítják, fődíjat adnak az amerikai alkalmazásban álló török megörökítőjének, körülhurcolják a világ száz nagyvárosában, de mindennek nyilván semmi köze a művelt Nyugat beteges ruszofóbiájához.