És ugyanígy természetes, hogy a fekete amerikaiak – főleg a déli feketék – felháborodnak ezen, mivel ezek a szobrok és a zászló elkerülhetetlenül nap mint nap a rabszolgaságra is emlékeztetnek, a kegyetlenségre és megalázásra, amin őseik keresztülmentek. Az a kívánalmuk, hogy megszabaduljunk ezektől a elnyomóikra emlékeztető emlékművektől, érthető; és az is érthető, hogy ezt osztják a liberálisan gondolkodó amerikaiak milliói is.
Azt mondani, hogy ebben az ügyben mindkét oldalnak igaza van, akárcsak a polgárháborúban (amelyet a déliek még mindig, jogosan, az államok közti háborúnak hívnak), az nem lehet kifogás, nem lehet a rasszizmus (vagy az antiszemitizmusé), a sértő nyelvhasználat, a fehér felsőbbrendűség hirdetői, a Ku-Klux-Klán vagy a neonácik mentegetése. Feltételezem, hogy az amerikaiak nagy többsége szégyenletesnek és aggasztónak találja ezt; mindez ellentétben áll a Függetlenségi Nyilatkozat szellemével és mindennel, amit az amerikai álom alatt értünk. Kétlem ugyanakkor, hogy ezeket a szélsőségeseket el lehet hallgattatni, mivel kétlem, hogy fogékonyak az érvekre.
De nézzük a másik oldalt. Mi van a liberális és a fekete Amerikával? Az első, amit mondhatok az az, hogy akár felfogták, akár nem, ők nyerték a vitát. Övéké a jövő. A fehér felsőbbrendűséget hirdetők csak a múltat birtokolják. Ők vesztettek, és az táplálja a gyűlöletüket és az erőszakot, hogy ennek tudatában vannak, még ha ezt be sem ismerik, akkor is.