„»Emberek kiirtásával sem iróniával, sem szarkazmussal, sem groteszk módon nem viccelődünk.«
Ha valaki azt mondja nekem, hogy ez egy Vágó-idézet, eszembe se jut meglepődni. Ha azt mondja, hogy egy Vágó Gábor-idézet, máris elcsodálkozom. Kedvelem Vágó Gábort, és nagyra tartom a véleményét, ezért számomra nemcsak meglepő, de elkeserítő is a kapára-kaszára kelt tömeg élén látni őt, amint a szemek forgatásának ütemét diktálja.
Kedves Gábor!
Ennek az országnak a kilencvenes években Konrád György, Esterházy Péter, Kornis Mihály, Nádas Péter és Spiró György elmagyarázták, hogy meddig vicces a vicc, továbbá hogy mikor és milyen kontextusban lehet traumákat szóba hozni. Érdekes módon a progresszió mindig és csakis addig tartott, ahol ők öten megálltak. Például a tagadhatatlanul vicces és erős »Így gondozd a magyarodat!« még belefért, de ennél több nem: a Matula Magazinon megjelent, forradalmian progresszív Internet Zsidó Database láttán már fintorgott a szalon. Most ott tartunk, hogy te akarod velem játszani ezt a kilencvenes évek óta újra meg újra előadott, gyűlöletes és nyomorúságos misztériumjátékot a ruhaszaggatással: azt állítod, hogy egy második világháborús kép nyomorúságával nem illusztrálhatom azt a permanens sikerdemonstrálást és lájkvadászatot, ami a facebookon zajlik. Mert? Mi lesz, ha mondjuk mégis illusztrálhatom?! Oidipusz mindjárt kivájja a szemét?! Ha azt írtam volna a százezredik követő érkezése után, hogy »ti vagytok a legjobbak!« – az rendben lett volna, de az, hogy egy táborparancsnok szerepét előadva eszméltessem az oldalamon felgyűlt tömeget arra, hogy a gátlástalan facebook-szereplők miként tömegesítik el százezresével – na, ezt már nem. Mert itt húzódik a kultúra meg az emberi nem határa, ugye, Gábor? Mert ez sért bárkit. Akárkit. Ha ezt a határt átlépjük, ott a kezdődik a Pokol, a Gonosz felségterülete: határán szögesdrót – szívében krematórium. Csakhogy nem, Gábor, ott nem a Pokol erői vannak. Sokan jártak már ott: messze túl a szemforgatás-rengetegen és a megbotránkozáshegyen, túl a megszaggatott ruhák völgyén – ott egy ország. Itt járt a Monty Python-társulat, amikor bemutatta a Brian élete című filmjét. Itt járt Martin Scorsese, amikor bemutatta a Krisztus utolsó megkísértése című filmjét, itt járt Oliver Hirschbiegel, amikor bemutatta A bukás című filmjét. Milos Forman egész filmművészetével olyan alakok életműveinek tiszteleg, akik ezt az országot az emberiség számára meghódították: Amadeus, Larry Flynt, a provokátor, Ember a Holdon. Ez az ország létezik, Gábor, és nem a Pokol. Ez az ország a jövő – az ide vezető út pedig a progresszió.