Köztem és Klára közt világok feszülnek, és nemcsak mert ő nő, én meg férfi vagyok, hanem mert ő harmadik hullámos feminista, míg én a második hullám után kiszálltam. Mert úgy vélem, hogy a jogegyenlőség kivívása nyomán a feminizmus ma már győztes ideológia. Ő egyetemi tanár a CEU-n, a genderelmélet egyik fontos hazai teoretikusa, aki úttörő munkát végez a leszbikus transzfóbia és ciszfóbia kutatásában – vannak ugyanis olyan leszbikusok, akik gyűlölik a transzneműeket meg a ciszneműeket, vagyis azokat, akik születési és társadalmi neme megegyezik. Én sokat írok és érvelek a hagyományos nemi szerepek mögött húzódó biológiai szükségszerűségekről, meg arról, hogy a feminizmus harmadik hulláma nem más, mint a férfiattitűd kritikátlan abszolutizálása, és a hagyományos női szerepek szexista megvetése.
Ha az a kérdés, miként sodródtunk egymás mellé Klárával, a rövid történet az, hogy nyilvános vitát szerveztem a genderizmusról mint totalitárius ideológiáról, és őt kértem fel vitapartnernek. A CEU aulájában találkoztunk először, azt mondta, vállalja, de van néhány feltétele. Egyrészt nőnemű moderátort kért, amibe azonnal beleegyeztem, másrészt közölte, hogy az írásaimból ismert szélsőséges példák számára elfogadhatatlanok, elvárja, hogy garanciát adjak arra, hogy vitánk során a genderideológiát nem nevezem szélsőségesnek, hanem csakis a túlhajtásai ellen érvelek majd, amit egyébként örömmel vesz, hisz maga is a transz-, illetve ciszfóbiával foglalkozik. Jeleztem neki: nincs abban a helyzetben, hogy megmondja, mi lehet a véleményem, ő pedig azonnal félbeszakított, mondván ez mansplaining, vagyis az az aktus, amikor egy férfi patriarchális modorban oktat ki egy nőt arról, miként kéne gondolkodnia és viselkednie. Kijelentette, akkor vitatkozik majd velem, ha indulataim idővel csillapodnak, és valóban nyitott leszek a párbeszédre, vagyis nem leszek az az egyenlőségellenes és szalonképtelen nőgyűlölő, aki ma vagyok.
Leforrázva távoztam, mégis leküzdhetetlen érdeklődést éreztem az iránt, hogy vajon miből fakad ez a megátalkodott indulat. Személyes tapasztalatom, hogy az ilyen működés mögött rendszerint valamiféle trauma húzódik, amit az áldozat nem tárt és dolgozott fel, démonainak mibenlétét nem értette meg, ehelyett személyes problémáját az őt körülvevő világra vetíti, sérültségéhez ideológiát és küldetést gyárt. Az ennyire harcos feministáknál kifejezetten azt érzem, kell lennie egy erőszakos apának vagy egy bántalmazó pasinak valahol a múltban, és minden ideológiai bestialitás csupán projekció – az öngyógyítás félreértett neme.