Milyen az antikapitalista szex?
A termelés hozza létre a fogyasztót – ez pedig ugyanúgy igaz a szexuális szükségletekre, vágyakra és habitusokra is.
A diktatúra, hódítás és elnyomás, a könyörtelen, pragmatikus államgépezet, az emberi ambíciók, hibák, érzelmek mind-mind univerzálisak, ahogy az árulás is.
„Kormorán Baru még kislány volt, amikor Taranoke szigetén megjelentek a maszkák. Eleinte csak kereskedni akartak és iskolát építettek, de hamarosan azt vette észre, hogy a helyi kultúra és a társadalmi rendszerek módszeres felszámolása zajlik, egyik apját megölték, neki magának pedig két választása van, ha hosszabb távon is életben akar maradni: vagy beolvad a rendszerbe, vagy csak úgy tesz, miközben megtanulja módszereiket, savantként egyre magasabbra tör a bürokráciában, és ha elég magasra jutott, megbosszulja hazája elfoglalását és lehetőleg fel is szabadítja azt.
Minden más történetben ez így nézne ki: A főszereplő, akit Baruval ellentétben nem ismerünk már gyerekkorától, csak tizen-huszonévesként találkozunk vele, szépen végiglépked a szamárlétrán, az iskolában és a hivatalokban is szerelmi háromszögekben őrlődik (na jó, ez inkább csak a »young adult« változatok jellemzője). Időről időre alibi-nehézségekbe ütközik, aztán valahol a második harmad (még inkább a trilógia második kötete) végén találkozik néhány kellően nagy hatalommal bíró emberrel, aki szintén meg akarja dönteni a birodalmat, lezárásképpen pedig szépen legyakják az uralkodót (célközönségtől függően mindketten meghalnak, vagy a lány boldogan élhet tovább álmai partnerével) és puff, már vége is a diktatúrának.
Nem úgy itt. Dickinson az öncélú színpadiasság és a könnyed szórakoztatás helyett a realizmus útját választotta, és mivel a valóságban ritkán történnek úgy a dolgok, mint egy kidolgozott dramaturgiára épülő történetben, Baru útja sem egyenes, kezdve ott, hogy a regény java eleve Aurdwynn leginkább Nyugat-Európára emlékeztető hercegségeiben, teljesen más területen játszódik, mint a felszabadítandó Taranoke törzsi világa, vagy pláne a birodalmi központ. A problémák, zsákutcák, kudarcok, fénypontok, szövetségesek, sikerek nem »forgatókönyv szerint« érkeznek, hanem meglehetősen életszerűen, megfelelő randomitással. És akárhogy is nézzük, végső soron Baru sem tipikus hős, hanem »csak« egy átlagnál tehetségesebb hivatalnok, jelen esettben könyvelő.”