A hazai újmarxista ébredésnek érdekes társadalmi vetülete van: ezek a gondolatok nem a szakszervezeti mozgalom mélyrétegeiből, nem a bérből és fizetésből élők köréből érkeztek – hisz épp ezek az emberek tisztelik legjobban a munkát, értékelik leginkább a mögötte lévő teljesítményt. Épp az általuk végzett mindennapos robotot becsüli meg legkevésbé a hazai piacgazdaság, ahol minél közelebb vagy a termelő tevékenységhez, annál szegényebb és kiszolgáltatottabb vagy, s minél távolabb vagy a gyártósortól, annál nagyobb bőséget és biztonságot élvezel. Nem is a politikai elit berkeiből érkezik a baloldali fordulat igénye – hisz ott ma már csak egyetlen igény van: vezetni a közvélemény-kutatásokat. A neomarxista ébredés motorjai – TGM-nek és néhány következetesen kitartó elvtársának szerepét el nem tagadva – a felső középosztály Nike cipős, kézműves söröket kortyoló vegán hipszterei. Olyan figurák, akik fényévnyi távolságra élnek a nyomortól – leginkább átlagosnak mondható nyugat-európai életvitelt folytatnak. Szilárd meggyőződésük, hogy az életmódjukkal a világon semmi baj nincs: ahogy élnek, az a legalapvetőbb emberi és polgári jog, ők pedig vannak olyan nagyvonalúak, hogy minél több embert megajándékoznának ezekkel a lehetőségekkel. Hiszen van egy csomó gazdag ember és cég – milyen egyszerű ezekről a bankszámlákról leemelni egy-egy nagyobb összeget, és azt szétosztani a szegények között: mindössze néhány gombnyomás.
De mi a gond ezzel? Először is az, hogy ezek a srácok – Gulyás Mártonnal az élen – láthatóan jobban hisznek a kapitalizmusban, mint a legelvetemültebb piacfundamentalisták. Evidenciaként kezelik, hogy a tőkés rendszerben olyan elképesztő pénzügyi tartalékok vannak, amelyek százmillióknak biztosíthatnak munka nélkül középosztálybeli életet – csakhogy ez aligha van így. A második – és még nagyobb – baj az, hogy napjaink neomarxistái leszoktak a globalizációkritikáról: ők már a »think local – act local« elvét vallják, ennek megfelelően eszükbe sem jut, hogy az ő életmódjuk általánossá tételéhez a bolygónak nincs elég erőforrása, fel sem merül bennük, hogy az ivóvízzel öblített vécéikért, a divatos ruháikért meg a repülőutas nyaralásaikért a harmadik világ százmilliói elképzelhetetlen nyomorral fizetnek. A harmadik – és legnagyobb – baj mindezeken felül pedig az, hogy az ifjú neomarxisták egy olyan emberképpel rendelkeznek, amely beláthatatlan távolságra van a megtapasztalható valóságtól: jóságos és önzetlen szegények millióit látják, akik kapzsi és önző burzsujok ezreivel állnak szemben. Úgy képzelik, hogy ha szétosztják a temérdek vagyont, a szegények gyermekeinek jósága, mértékletessége és tisztessége lesz majd irányadó a társadalmakban. Csakhogy a történelem százszor bizonyította már, hogy minden emberben ott rejlik a gátlástalan önzés csírája – valahányszor a forradalmat kívül vívjuk meg, mindig az emberi nem rosszabbik fele jut hatalomra. A tényleges megoldás egyedül a belső forradalom – csakhogy a XXI. század neomarxista forradalmárai éppúgy a plázában szerzik be előre gyártott politikai nézeteiket, akárcsak gördeszkáikat és snowboardjaikat. Szeretik a plázát, mert az megkíméli őket minden kényelmetlenségtől, minden személyes felelősségtől és minden lemondástól.