Mindezek alapján az állásfoglalás arra jut, hogy »a jelenlegi magyarországi helyzet az EUSZ 2. cikkében foglalt értékek súlyos megsértése egyértelmű kockázatának minősül, és indokolja az EUSZ 7. cikk (1) bekezdése szerinti eljárás megindítását«. Ezért az Európai Parlament utasítja illetékes bizottságát, a LIBE-t, hogy készítsen különjelentést Magyarországról. A most elfogadott állásfoglalás tehát egyáltalán nem jelenti a 7. cikk megindítását: még bőven az előkészítés első fázisaiban vagyunk. Majd ha a LIBE jelentése meglesz, akkor lehet ténylegesen a 7. cikkel bármit is kezdeni, legalábbis elméletileg. Gyakorlatilag akkor sem, a 7. cikk ugyanis a valóságban valószínűleg alkalmazhatatlan. Éppen amiatt becézik atombombának, mert sosem alkalmazzák, és nem azért, mert annyira pusztító lenne.
A hírhedt szankciós cikkely régóta vitatéma az európai alkotmányjogászok körében. Az Európai Unióról szóló szerződés 7. cikkében szabályozott szankciós eljárás kapcsán egy sor tévhit kering a közbeszédben. Például olyasmik, hogy ez az uniós tagság felfüggesztésével, ne adj’ isten az érintett tagállam Európai Unióból való kizárásával járna. Valójában egyikről sincs szó: legrosszabb esetben is a tagállam »egyes, a szerződésekből eredő jogait« függesztik fel, például a szavazati jogát a tanácsban. Ez azonban már az eljárás harmadik lépcsőfoka: egy olyan eljárásé, ahol nemcsak hogy a második lépcsőfokot tűnik lehetetlennek megugrani, de már az elsőre feljutni is elég macerás.
Az egész úgy kezdődik, hogy a tagállami minisztereket tömörítő testület, a Miniszterek Tanácsa négyötödös többséggel megállapítja, hogy egy tagállamban fennáll az »egyértelmű kockázata« annak, hogy az EU alapértékeit megsértik. Az említett értékeket az Európai Unióról szóló szerződés – méltatlanul kevésbé híres – 2. cikke sorolja fel: ezek nagyjából a jogállamiság, a demokrácia és az emberi jogok. Első, de még második ránézésre is szimpla közhelygyűjteménynek tűnik a lista, és pontosabb definíció híján nem is igazán fair ilyesmikre alapozva szankcionálni. Ezt egyébként az Európai Parlament is felismerte, és már be is terjesztett egy indítványt az Európai Bizottságnak, hogy pontosabban körülírt indikátorok alapján minden tagállamban rendszeresen értékeljék a demokrácia és a jogállamiság helyzetét független szakértők közreműködésével. Eléggé korrekt ötlet, de az uniós jogalkotás tempóját ismerve még eltart pár évig, mire lesz belőle valami – már ha lesz egyáltalán.