VanderMeer remek világteremtő, olyan apró, ügyes megoldásokkal festi le a furcsa város, illetve Rachelék szakadt menedékének atmoszféráját, hogy szinte észre sem vesszük, de pontosan tudjuk, milyen érzés lehet ott lakni. Ez az egész ráadásul teljesen együtt, egybeolvadva folyik a karakterekkel: rég olvastam ennyire élő, hús-vér figurákat, mint Rachel, Wick vagy Borne. Hármuk titkokkal és hazugságokkal terhelt kapcsolata pedig sokkal több izgalmat tartogat, mint a valójában inkább csak háttérzajként szolgáló polgárháború, illetve a Vállalat sötét titkainak kérdése.
A befejezésnél viszont szerintem sokkal több minden kiderült, mint a Déli Végek-trilógia végén, így én sem voltam most elégedetlen: ráadásul addigra most – a trilógiával ellentétben – azt éreztem, hogy nem is feltétlenül hiányolnám a válaszokat. A könyv beszippant: egyszerre szól arról, hogy mit jelent embernek lenni vagy annak maradni; aztán arról is, hogy milyen kihívásokat jelent gyereket nevelni – főleg ha az a gyerek egy furcsa, idegen lény; végül pedig arról, hogy mi adhat reményt akkor, amikor már semmi remény nem maradt.
Azt nem tudom, igaz-e, amit a fülszöveg ír, hogy VanderMeer lenne korunk egyik legfontosabb sci-fi szerzője, az viszont biztos, hogy érdemes rá nagyon odafigyelni, mert álmából felébresztve is elképesztő szövegeket tudna írni, közben pedig kívülről-belölről ismeri a spekulatív műfajt. Sokat írunk mi is arról, hogy milyen a sci-fi és a szépirodalom kapcsolata, hol a határ, van-e határ, kell-e éles határvonalakat húzni. A Borne tipikusan az a könyv, amit egy szórakoztató irodalomtól fanyalgó irodalomprofesszor orra alá is bátran oda tudnék dugni, miközben száz százalékig zsánerregény.
*