„A felvilágosodás hatására lassan, de biztosan teret nyert annak kimondása, hogy az egyház és dogmái csak akkor értékesek, ha elősegítik az emberiség erkölcsi előrehaladását (Immanuel Kant); [13] a polgárok számára pedig a XX. század harmadik évtizedére talán már az sem feltétlenül jelentett problémát, ha a hőn áhított modernizációért és jólétért cserébe Isten helyett Hitler vagy Sztálin számára kellett tisztelegniük.
A második világégés tragikuma sem vezetett el teljesen a keresztény értékek mentén szervezett társadalom és állam ideájának (újbóli, lehetőség szerint persze revideált) felkarolásáig; sőt, az 1968-as lázadások során a barikádok lázadóinak hőseivé Marx mellett Mao Ce-tung és Herbert Marcuse váltak, a Nyugat politikai elitjét pedig fokozatosan a bűvkörébe kerítette egy olyan keresztényellenes retorika, amelynek sajnos a mai napig látjuk a manifesztumait. (A legélesebben talán Justin Trudeau kanadai liberális celeb-miniszterelnöknél, aki szerint Fidel Castro kubai diktátor »emberfeletti nagyságú vezető« volt, és aki előszeretettel tölti unalmas óráit a Pride promotálásával [14]).
Mindez ma már egy olyan nemzetközi erőtérben zajlik, ahol az iszlám általános irányvonala egyre inkább Nyugat-ellenes karaktert ölt, és egyre gyakrabban ostorozza az »erkölcstelenné« vált nyugat-európai és amerikai életmódot. Mára már valóságos szakadékká vált »a nyugati-judeo keresztény eszmeiség és az iszlám újjászületési mozgalom között egyre növekvő ellentét«, [15] annak minden negatív következményével együtt (migrációs krízis, az Iszlám Állam felemelkedése, az emberi jogok biodíszletté silányítása egyes muszlim országokban, a teokratikus komponensekkel vegyített elnöki-»szultáni« rendszer Erdoğan általi bevezetése a Nyugattal elviekben még szövetséges Törökországban, és így tovább).
Egy ilyen atmoszférában pedig kényszerítő szükséglet a keresztény gyökereinkhez és tradícióinkhoz történő visszatérés és ragaszkodás, valamint „az arccal a keresztény állameszme irányába történő fordulás” elméleti síkon történő vizsgálata. Ez a Barankovics István által is sürgetett keresztény állameszme »vetheti [ugyanis] köztársaságunknak is a legszilárdabb alapot és adhatja meg egy teljesértékű magyar demokráciának legmagasabb megvalósulási formáját« [16], és mentheti meg a több évezredes zsidó-keresztény civilizáció fundamentumait. A vallás nem lehet ugyan az élet totális és univerzális rendező elve, amint azt a katolicizmus hegemóniája idején vallották, de a szakrális meggyőződésnek és a keresztény értékek képviseletének szerepet kell játszania egyéni életünkön túl az államszervezés folyamában, és az államférfiak tevékenységében is.