Közlemény a felsőoktatásról

2017. április 06. 21:45

Meggyőződésünk, hogy Magyarország jövőbeli versenyképességének egyik fő biztosítékát a nemzetközileg beágyazott, magas színvonalú oktatást és képzést, ezáltal magas szintű tudást és szakértelmet nyújtó intézmények jelentik.

2017. április 06. 21:45
Mathias Corvinus Collegium
Facebook

„A Mathias Corvinus Collegium (MCC) a társadalomtudományi képzés egyik dinamikusan fejlődő, a felsőoktatást kiegészítő, tehetséggondozó programokat kínáló intézménye, mely alapítványi hátterű szervezetként immár több mint két évtizedes múltra tekint vissza. Az intézmény aktív és végzett hallgatói, valamint vezetői az elmúlt napokban a nyilvánosság előtt kibontakozó, a hazai felsőoktatás jövőjét érdemben befolyásoló fejlemények láttán fontosnak tartják, hogy kifejezzék azon alapértékeket, melyekhez az intézmény napi működése során mindeddig ragaszkodtak, és melyek érvényesítésén a jövőben is munkálkodni fognak.

Meggyőződésünk, hogy Magyarország jövőbeli versenyképességének egyik fő biztosítékát a nemzetközileg beágyazott, magas színvonalú oktatást és képzést, ezáltal magas szintű tudást és szakértelmet nyújtó intézmények jelentik, melyeknek a legfőbb ismérvei a következők:

1) Ösztönzik a hallgatók nyílt, önálló, szilárd módszertani- és szakismereteken nyugvó kritikai gondolkodását.
2) Célul tűzik ki az objektivitásra törekvő tudomány művelését és párbeszéd kialakítását, az ideológiai semlegességet, és a tudományt nem használják fel politikai célok megvalósítására.
3) Az adott szakterület legmagasabb színvonalú ismereteit közvetítik, beágyazva a nemzetközi tudományos és szakmai közegbe.
4) A hallgatók és oktatók szakmai teljesítményét rendszeresen mérik és értékelik, ösztönözve őket a folyamatos fejlődésre.
5) Együttműködésre, csapatmunkára serkentő környezetet biztosítanak a hallgatók és oktatók számára egyaránt.
6) Ösztönzik a felelős gondolkodást, a társadalmi felelősségvállalást összhangban a helyi, nemzeti és a tágabb emberi közösség céljaival és értékeivel.
7) A tanulmányok után is ápolják kapcsolataikat a végzett hallgatókkal, közös fejlődésre képes tudásközpontként működve.

Meggyőződésünk, hogy a fenti alapelveket követve, valamennyi felsőoktatási műhely, jogszerűen működő egyetem vagy kiegészítő képzést, tehetséggondozást végző intézmény – legyen az akár állami, akár magánfenntartású – érdemben hozzájárul ahhoz, hogy a tömegessé váló felsőoktatás korában is fennmaradjanak kiemelt értéket teremtő oktatási programok. Alapvető fontosságúnak tartjuk az oktatási intézmények közötti esélyegyenlőség biztosítását és azonos feltételrendszerek szerinti működését.

Megítélésünk szerint a felsőoktatási képzést nyújtó intézmények sikeressége elsősorban a fenti hét kritériummal értékelendő. E keretek között érvényesítendőnek tartjuk a kutatási- és tanszabadság elveit, illetve az akkreditált képzéseket nyújtó oktatási intézmények felett gyakorolt minőségközpontú szabályozói kontrollt. A nemzetközi tapasztalatok szerint a felsőoktatásban a magas minőség és a szociális helyzettől független tehetséggondozás hatékonyan biztosítható különböző szervezeti formákban is, ezért a fenti alapelvek érvényre jutása esetén nem kívánatos egyes megoldások kizárása.

A fenti elvek szerint működő, a minőségi elvárásokat teljesítő, valamint a nemzetközi tudományos életbe bekapcsolódni képes, nemzetközi együttműködéseket kialakító és ápoló képzőhelyek fenntartását és fennmaradását stratégiai célnak tekintjük. Ahhoz, hogy a hazai felsőoktatás versenyképes alternatívát kínálhasson a külföldi képzésekkel szemben, a feladatra felkészült valamennyi hazai szereplő közös munkájára szükség van.

Örvendetesnek tartjuk, hogy a 2012-2013-as mélypont óta az egy államilag finanszírozott hallgatóra jutó felsőoktatási közkiadások reálértékben jelentősen emelkedtek, ám 2015-ben még így is alig érték el a 2001-es szint 92%-át. A tehetségek megtartása érdekében szükséges a folyamat folytatása, továbbá annak jelentős gyorsítása az állami felsőoktatás kiemelt prioritása kell, hogy legyen. Ám a kiadások növelése csak akkor nyeri el értelmét, ha ezzel párhuzamosan a szabályozás a fent megfogalmazott alapelvek érvényesülését segíti elő.

A Mathias Corvinus Collegium közössége szerint a felsőoktatás minden, fenti modell szerint működő szereplője értéket képvisel és támogatásra méltó. Az MCC nyitott minden olyan szakmai vitára, amelyben a két évtizedes, Magyarországon egyedülálló oktatási tapasztalatait e célok szolgálatába állíthatja.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 19 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Akitlosz
2017. április 09. 00:58
Dehogynem valószínű, mivel ott csak ilyesmiket oktatnak. Semmi fizika, semmi matematika, semmi kémia, semmi orvostudomány, semmi csillagászat, semmi gépészmérnökség. Mégis hol, melyik karon születnének ott másmilyen szakdolgozatok?
Akitlosz
2017. április 09. 00:53
A tudományos kutatóműhely. :-) Kellene egy árja egyetem is, ahol a fajelméletet oktatják, kutatják. Már csak a szólásszabadság meg a kettős mérce elkerülése végett is. Hadd virágozzon minden virág! Ugyanezek a népek, akik most a CEU-t védik egészen máshogyan állnának hozzá.
C.Dömötör
2017. április 09. 00:47
http://aristo.pestisracok.hu/egyetemet-akarok/
Akitlosz
2017. április 09. 00:46
Engemet inkább az érdekelne, hogy Magyarország jövőbeli magas életszínvonalának a biztosítékát mi jelenti. Ezt valahogyan csak nem akarja tudni a sok tudós egyetem, sem a sok politikus. A külföldi cégeknek, sőt külföldi országoknak képezni jó, ámde olcsó munkaerőt drágán nem viszi előbbre az országot. Ezt mutatja az elmúlt 27 év tapasztalata.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!