Nem egyszer foglalkoztunk ezeken a hasábokon az elmúlt években az angolszász fantasztikumot megosztó vitákkal, melyek közül az egyik legfontosabb a Hugo-díj körüli csatározásokban csúcsosodott ki. Ennek ugye az a lényege, hogy egyes csoportok szerint a legrangosabb díjat a szakma és a rajongók krémjét kitevő szavazók nem élvezhető, gördülékeny, kalandos-ponyvás műveknek ítélik oda, hanem olyanoknak, aminek valami „Nagy Társadalmi Mondanivalója” van, vagy a szerzőjük egy elnyomott, vagy elnyomottnak vélt csoportba tartozik.
A különböző szavazói blokkok szervezésével tiltakozó csoportok szerint a különböző zsánerművekben nem kell nagy megmondással előállni a faji kérdésekről, a nemekről vagy a társadalmi igazságosságról, hanem szórakoztatni kell, amolyan ponyvás módra, a sci-fiben sugárpisztollyal lövöldöző hősökkel, a fantasyben meg izzadt, vérrel borított kardos lovagokkal. A vita persze közben totális kultúr-lövészárokharccá fajult, és sok egyéb tanulsága mellett előrevetített valamit abból, ami 2016 őszén aztán a szavazóurnáknál történt Amerikában.
Közben pedig mintha mindkét oldal figyelmen kívül hagyná, hogy ahogy a világ sem fekete és fehér, úgy a zsánerművek is végtelenül sokszínűek. Van, aki csak a szórakoztatás miatt nyúl hozzájuk, és talál olyat, ami kielégíti az igényeit. De ha valaki éppen a világ nagy dolgairól szeretne megtudni valamit, ő is találhat ennek megfelelő műveket szép számmal. Személy szerint például a sci-fi egyik fontos tulajdonságának tartom, hogy valamit mondjon a világról amiben élünk, vagy élni fogunk, de ez persze vitatható. A vita mondjuk nem erről szól, hanem a díjakról, nevezetesen a Hugóról, amit viszont nem egy szűk zsűri, hanem egy széles szavazói bázis ítél meg, szóval az erről folyó beszélgetés elég parttalan tud lenni – főleg, hogy az elmúlt évtizedekben azért bőven mindenféle könyvek elnyerték a díjat.
Kicsit más a helyzet az amerikai sci-fi/fantasy írok szövetségének (SFWA) díja, a Nebula esetében. Ezt ugyanis nem a közönség, hanem a „szakma” osztja: a jelölés és a végső döntés is az SFWA-tagok kezében van. Idén a legjobb regény kategóriájában öt női szerző kapott jelölést, akik közül ketten transzneműek. Nem feltétlenül üzenetértékű ez a lista, hiszen a díj eddig sem állt rosszul a nők díjazásában: jelöltként már az első, 1966-os jelöltlistán is volt női szerző, 1970-ben pedig első nőként Ursula K. Le Guin nyerte el a díjat. Nagyon régen, 1986-ban fordult elő egyébként utoljára, hogy csak férfiakat jelöljenek a díjra. A díjnyertesek aránya a Ladybusiness összegzése szerint százalékban 65-35 a férfiak javára. (Az SFWA tagjai között egyébként most kiegyenlítettek a nemi arányok, de nem volt ez mindig így.)