Meglepően árnyalt álláspontra helyezkedett a magyar kormány, amikor az ötletre úgy reagált: oké a kétsebességes EU, ha utóbb lehet csatlakozni az új együttműködésekhez, azaz lesz „gyorsítósáv”. Ezzel pedig el is érkeztünk azokhoz az alapvető technikai kérdésekhez, amiknek a megválaszolása nélkül
egyelőre nehéz eldönteni, hogy jól járnánk-e a kétsebességes Európával.
Ki dönti el, ki hova kerül, és lesz-e átjárás?
Először is felmerül a kérdés, hogy a tagállam döntené-e el, hogy a lassú vagy a gyors sávba kerül-e, és kell-e például a többiek hozzájárulása ahhoz, hogy valakit a gyors sávba bevegyenek? Vagy lesznek-e valamilyen objektív (vagy legalább annak szánt) kritériumok, amik alapján ezt eldöntik? Persze önmagában már a tagállami szándék kinyilvánítása kapcsán is felvetődik, hogy rábíznánk-e a kormányra egy ilyen súlyú döntést, az ugyanis szinte borítékolható, hogy ebben a valóban fontos kérdésben nem írnának ki Orbánék népszavazást – a közvetlen néprészvételt szigorúan a jogilag értelmezhetetlen parasztvakításokra tartják fenn, amilyen a kvótanépszavazás is volt.
A másik dolog, hogy lehet-e utóbb sávot váltani, és milyen feltételekkel? Ilyenkor kell-e a többiek jóindulata, hogy beengedjenek, és mi alapján engednek be a gyorsabb sávba? Lehet-e majd mazsolázni a mag-Európa egyes politikái között, vagy ha egyszer a gyorsabb sávban vagyunk, akkor mindent el kell fogadnunk a csomagban? Magyarán tényleg á la carte Európa lesz, vagy csak A és B menü?