Mennyit éri majd meg fizetni a gyorssávból a lassúaknak?
Az euroszkepticizmus erősödésének tendenciáit figyelembe véve az sem teljesen biztos, hogy magától értetődőnek vehetjük: a mag-országok feltétlenül a gyorsabb sávhoz csatlakoznának majd. Sőt, még ha a kormányzó politikai elitet nem is sikerül euroszkeptikusra cserélni – ahogy az történt Hollandiában, és feltehetően történni fog Franciaországban – azért a közvéleményt így is érdemes lesz figyelembe venni.
Az pedig cseppet sem meglepő módon egyenes arányosságot mutat a pénzzel: minél többet fizetnek a közösbe, annál inkább hajlandók kilépni, és minél inkább kedvezményezett a tagállamuk, annál inkább az EU-ban maradnának a polgárok. A kohéziós támogatások nagy haszonélvezőiként így a magyarok is a maradni vágyók táborát erősítik: kérdés persze, hogy így lesz-e ez akkor is, ha esetleg egy kétsebességes EU-ban netán átstrukturálják a támogatásokat.
Ha pedig már a támogatásoknál és a csóróságnál tartunk:
az újabban – legalábbis retorikai szinten – ismét felmelegített balkáni bővítésnek reális esélye csakis a kétsebességes modellben van.
Persze a jelenlegi káoszban leginkább semmilyen esélye nincs, legalábbis mostanában. De ha egy kicsit előre tekintünk, Szerbia, Montenegró vagy Albánia valószínűleg legoptimistább esetben is leginkább csak a lassú sávról álmodozhat. Ha pedig egyre több mindenkit veszünk be a lassú sávba, akkor felmerül a kérdés, hogy ki fogja ezt finanszírozni, és meddig éri meg élesztgetni a vásárlóerőt a végeken.
A lassú sáv önmagában nem garancia a kilépés ellen
Ráadásul az egyik legnagyobb nettó befizető épp most készül kilépni, és ez esetben még azt sem lehet elmondani – bármilyen kampányszövegeket is puffogtattak a brexit-népszavazáson – hogy az EU annyira elnyomta volna Nagy-Britannia tagállami szuverenitását.
Érdemes felidézni: az Egyesült Királyság nem tagja sem az eurózónának, sem Schengennek (hogy csak a hagyma legismertebb rétegeit említsük), és a többi EU-s együttműködésből is ott optált ki, ahol csak tehette. Vagyis a kétsebességes Európa fogalmai szerint egyértelműen a lassabb sávba tartozónak számítana: azonban a briteknek még ez sem volt elég lassú, ezért inkább lekanyarodtak, és a kijárat felé vették az irányt.