Az utolsó utáni pillanatban vagyunk

2017. február 06. 18:18

Látva Románia, Bulgária, Szlovénia és Horvátország borkultúrájának előrehaladottságát, nem is kérdés bennem, hogy Magyarország az utolsó utáni pillanatban van.

2017. február 06. 18:18
Fiáth Attila
Vendéglátás magazin

Ott voltam Csopakon, amikor ezt a négy stratégiát a főként borászokból álló publikum előtt felvázoltad. Ha jól értettem, a deduktív érvelés lényege az volt, hogy mivel Magyarország nem tud volument előállítani, kár lenne afféle ár/érték arányú stratégiát és kommunikációt folytatnia, amilyet például Argentína végez a malbec, vagy Chile képvisel a bor kapcsán. A »magyar borra« épített stratégia tehát tévút, pontosabb megfogalmazásra van szükség?

Magyarországnak egyértelműen prémiumalapú kommunikációt kell folytatnia. De hangsúlyozom: kifelé, a külpiacok irányába! Mennyiségi, ár/érték-alapú üzenetet oda hiába küldenénk. Ha fel is tudnánk vele kelteni a keresleti oldal figyelmét, az igényét lehetetlen lenne kiszolgálnunk. A modell alapján rögtön látható, hogy ha nem mennyiségi kommunikációt folytatunk, akkor bizonyos desztinációknak ki kell esniük. Egy a modellem végkövetkeztetése alapján megalkotott export-stratégia a „mennyiségi országokat” ignorálja. A prémium kommunikáció minden ízében prémium kell, hogy legyen! Ha azt mondom, a tokaji furmint, és a belőle készült száraz bor egy prémium termék, nem mondhatom egyúttal azt is, hogy az van annyira jó, mint a burgundiai fehérbor, mint egy nagy chardonnay, csak épp feleannyiba, mi több, harmadannyiba kerül. Ez már átcsúszás lenne az ár/értékalapú kommunikációba, amely számunkra exportstratégiai értelemben hosszú távon valóban tévút lenne.

A belföldi kommunikáció és stratégia terén viszont már más a helyzet. A magyar emberek és a turisták felé már nem feltétlenül kell ultraprémium üzeneteket gyártanunk. Jó példa erre a BalatonBor – jó minőségű alapanyagból a hétköznapok egyszerű, élvezetes bora. Ez egy mennyiségi-termőhelyi kommunikáció. A bor alapja az olaszrizling, de a hangsúly nem ezen van, hanem a régión, és ez így van jól. (...)

Nem gondolod, hogy ezzel a néhány szakmai évvel a hátad mögött, valamint markáns véleményeiddel idejekorán ellenségeket szerzel majd magadnak? Húsz-egynéhány éve van újkori magyar borkultúra, ez idő alatt elég sokat fejlődtünk, te mégis nagyobb ütemű haladást sürgetsz a mostaninál.

Sok időt töltök külföldön olyan szakértők társaságában, ahol rendre asztalra kerülnek a világ mindenféle borai. Megdöbbentően nagymérvű fejlődés tapasztalható egy-egy feltörekvő ország kapcsán. Említhetném példaként Romániát, Bulgáriát, de Szlovéniát és Horvátországot is. Azért fogalmazok meg minden fórumon markáns véleményt, mert látva ezeknek a nemzeteknek az előrehaladottságát, nem is kérdés bennem, hogy Magyarország az utolsó utáni pillanatban van. Az elmúlt harminc évben annyit fejlődött sok, a borvilágban újnak számító ország, mint korábban a tradicionális bornemzetek – Franciaország, Olaszország stb. – több száz év alatt. A fejlődés ütemét látva határozottan úgy gondolom, hogy az elkövetkező tíz évben sokkal többet lehet majd fejlődni, mint az elmúlt harminc év alatt. Ezt kell megértenünk. És azt szoktam mondani: érted haragszom, nem ellened.

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 27 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
választópolgár
2017. május 03. 11:37
Mindenkinek hinnie kell valamiben.Én azt hiszem iszom mégegyet.
kulalak
2017. március 10. 18:08
Tényleg prémiumra és butikjellegre kellene rámenni. Amikor itthonról viszek külföldre ajándékba, megkapom, hogy az ottani bolti magyar borok mennyivel rosszabbak. Nem tudom mit mondanak a borkereskedők, valahol arrafelé egy elásott kutya lehet.
Hudák Mátyás
2017. március 04. 22:36
Paradoxon. A prémiumalapú kommunikáció irányába újra elindultunk több, mint 25 éve. A szerző egyetért ezzel az iránnyal. Ezidő alatt alapboraink minőségét illetően felfejlődtünk a világ élvonalához. Prémium kategóriában ismert fogalom a magyar bor. Most kell az ültetvények méretét 5 év alatt 120000ha-ra tornázni és a már meglévő minőségi termeléshez szükséges tudást kamatoztatni! Köszönöm, hogy elmondhattam a véleményem!
gwrf
2017. március 04. 22:35
Mielőtt megszaggatnád a ruhádat, segítek értelmezni: ócska borról, bunkó népről szót sem ejtett, ezek a te lázálmaid.Nem azt mondta, hogy utolsók vagyunk. Még csak azt sem, hogy a román stb. előrébb van. Ő annyit mondott, hogy gyorsan fejlődnek. És hogy nekünk is lehetne gyorsabban, hogy ne hagyjanak le minket. Hogy igaza van-e, nem tudom, nem szakmám. Hogy te nem értetted, vagy szándékosan félreértetted és apropónak szántad a teátrális hisztidhez, az viszont tény.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!