Látható, hogy a történet ezúttal tehát egy jóval lehetetlenebb kiindulópontból bomlik ki, mint Az idő térképe esetében. A három, időben körülbelül párhuzamosan futó kisregényre szétszálazható kötet mellett egy jóval korábbi eseménysor is elbeszélésére kerül, mely stilisztikailag szinte már a lovecraft-i horrort idézi, ugyanakkor egy olyan narratívatípust hoz felszínre, amely elsőre talán kötöttnek tűnik, Palma mégis rogyásig pakolja allúziókkal és átírásokkal, így számomra a kötet legélvezetesebb élményét nyújtotta. Ezzel ellentétben a többi részt továbbra is a viktoriánus korba helyezi az író. A megelevenedő és újragondolt Világok harcát egy olyan keretbe illeszti be, amely képes zökkenőmentesen oszcillálni a megközelítések között: romantikus epizódok váltják a katasztrófába hajló jeleneteket, hogy aztán átadják helyüket a mindenhová beszivárgó rettegésnek.
Ebben a megállás nélküli stilisztikai és műfaji társastáncban nagy szükség mutatkozik olyan sokszínű szereplőkre, akik egyrészt aktív résztvevőként indokot szolgáltatnak a zsibvásári forgatagra, másrészt pedig el is igazodnak benne. Előbbit elősegíti, hogy vannak, akik újoncként cseppennek bele a regény univerzumába, mások visszatérőként próbálják megtalálni a helyüket az egyre gyorsabban változó világban. Az útkeresésnek, a révbe érésnek és a Föld megmentésének felvetése és több oldalról való megközelítése olyan írói fogás, amely jót tett Az ég térképének. Továbbá az is sokat lendített a szövegen, hogy a karakterek származását figyelembe véve kimozdul a Brit-szigetek déli feléről és ellátogat az Amerikai Egyesült Államokba. Ez a kis vadság és tettrekészség pedig felülkerekedik a visszafogott londoniak esetenkénti teszetoszaságán, így kellemes, ám sejthető meglepetésekkel emeli a könyv által nyújtott olvasmányélményt.
Műfaj szempontjából a könyv hozza a horrort, az inváziós science fictiont és a korabeli realista fikciót. Tudósít szenvtelen újságírói stílusban vagy naplóból kiollózott, megrázó részletességgel. Egyetlen részlet sem lóg ki az összképből, mindent a helyére illeszt. Palma figyelme mindenre kiterjed, a legváratlanabb pontokon köti vissza a narratívát Az idő térképéhez vagy a kötet előző részeihez és a zárlatban a ponyvairodalom szerelmesei is megkapják a cliffhanger-adagjukat.
A Viktoriánus-trilógia második része olyan kevercse a műfajoknak, amely egyszerre képes szórakoztatni és tájékoztatni az olvasót, mindezt úgy, hogy kirángatja és összebújik vele. Megidézi a 19. század jószerével összes irodalmi toposzát, némelyekkel eljátszik, másokkal viszont csak emlékeztet. Mindezt olyan okosan és bátran, hogy erre minden kritikus csak elismerően füttyenthet.