Egy jól sikerült világépítés – Bartos Zsuzsa: Alkonyőrzők
2017. január 14. 05:22
Érdekes kísérletet kezdett decemberben a Könyvmolyképző: Bartos Zsuzsa Alkonyőrzők című sci-fijét a fiataloknak és a felnőtteknek szóló válogatásukban is megjelentették, eltérő fülszöveggel és borítóval. Kritikusunk várakozásaihoz képest kellemesen csalódott a kötetben, bár inkább érzi YA-, mint felnőtteknek szóló regénynek. Horváth Vivien írása.
2017. január 14. 05:22
p
0
0
0
Mentés
Az igaz, hogy megragadhatóak benne izgalomra és eredetiségre utaló jelek, de a fülszöveget olvasva egyszerűen nem lehet nem arra gondolni, hogy ó, ismét egy olyan YA-történet. Azt sem lehet nem észrevenni, hogy a tartalom egy női és két férfi szereplőt ígér, és ha ehhez számoljuk hozzá a bizarr népességszabályozásra és géntervezett lakosságra hangsúlyt helyezett sztorit, némileg érthető, ha valaki erős fenntartásokkal kezd neki az Alkonyőrzőknek. Érdekes, hogy a kiadó rögtön két brand alatt is kihozta: a YA-könyveket magába gyűjtő Vörös pöttyös könyvek között, valamint a felnőtt és érdesebb történetekre vágyóknak szóló Sötét örvény sorozat égisze alatt futtatja két különböző borítójú, de amúgy teljesen megegyező kiadását. Bátor kategorizálás – egyenlő arányban rémisztő és biztató.
Elképzelhető, hogy én voltam az, aki túlságosan is belepörgette magát a saját fenntartásaiba és aggályaiba, mindenesetre ahhoz képest, hogy az említettek miatt mi mindent vizionáltam a könyvről, az Alkonyőrzők kellemes csalódást okozott. Sajnos azt nem mondhatom, hogy bármilyen szempontból kirúgná a ház oldalát, de azt el kell ismerni, hogy tisztességes munkáról van szó. Még ha pozitívabb is lett a véleményem annál, mint amire számítottam, nem én vagyok a közönsége, és biztos megvan valahol a sajátja, csak elég nehéz megmondani, merre kell azt keresni: az egyes szereplők egyéni, illetve világuk társadalmi konfliktusai, az ezeken keresztül felvetett kérdések abszolút indokolják, hogy felnőtt olvasók is figyelmet szenteljenek neki. A megvalósítás azonban teljesen elbizonytalanít, nyelvezetében, mélységében, súlyozásában sokkal inkább érzem ifjúsági regénynek, így nem tudom pontosan, kinek ajánlhatnám.
Persze eltekinthetünk a címkeaggatástól, és mondhatjuk azt, hogy a korosztályi besorolás csak valamiféle útmutatónak jó, mert hát bárki élvezhet bármilyen kategóriájú könyvet, olyat is, ami „papírforma szerint” nem neki szól, de én úgy gondolom, ennek azért megvannak a maga veszélyei. Ha egy regényt több kategóriában is indítunk, egy olyan eszköz, ami az egyikben meghozza neki a sikert, a másikban nem feltétlenül elég.
Ez tetten érhető például azon az a nem kizárólag, de zömével YA-kra jellemző írásmódon, amely a történéseket fénysebességgel pörgeti, lendületet ad, de a szereplők, még ha halljuk is a belső hangjukat, még ha nézőpont-karakterekké is lesznek, nem mutatnak magukból sokat. Vannak alkalmak, amikor jobban bepillantást nyerünk egy-egy karakter belsőbb gondolataiba, esetleg múltjába, és tudjuk, mit akarnak, tudjuk, kiért vagy miért küzdenek, ismerjük a véleményüket, tulajdonságokat viszont még mindezek mellett sem könnyű melléjük rendelni. A problémáik, az a helyzet, amiből mozdulniuk kell, szinte kivétel nélkül mindegyiküknél érdekes, de nehéz őszintén izgulni értük, és nagyon nehéz őket megszeretni. Oda a feszültség, és tény, hogy unalom nem feltétlenül alakul ki, igazán kiugró pontokat nem lehet érzékelni.
Ami viszont izgalmas, az a történetnek hátteret adó világ. A sci-fiben járatosaknak nem biztos, hogy spanyolviasz, de az írónő egy korrektül végigvezetett rendszert alkotott, és képes is volt jól bemutatni. Nincsenek végtelen leírások, viszont így is kapunk egy-egy velős és érdekes bekezdést arról, milyenné vált az emberiség élete azután, hogy rájött, hogyan tervezzen utódokat, hogyan építse erre a tudományos jelenségre az egész társadalmát. Mindez nagyon ízlésesen van a szövegbe építve: nincs felkiáltójelezve, hogy na, mindenki figyeljen, mert most magyarázó rész következik. Talán egy esetben érezhető ilyesmi, egy párbeszédről gondoltam úgy, hogy ez direkt azzal a céllal született, hogy pro és kontra érveket lássunk ütköztetni a témával kapcsolatban, de az az igazság, hogy még ha ki is ugrott, legalább érdekes volt. Minden más helyen szépen bele vannak simítva a szövegbe a világot érintő infók, és a lényeg teljesen jól lejön. Ez egy érett megközelítés, Bartos Zsuzsa regényének legsikerültebb húzása.
A karakterek és a jelenetek mélyítését hiányolva nem tudom elszakítani a regényt a YA-tól. És félreértés ne essék, a YA nálam nem egy alacsonyabb rendű műfaj, de a helyén kell kezelni, reális elvárásokat kell támasztani vele szemben. Azoknak az elvárásoknak Az alkonyőrzők megfelel. Azoknak igen. A felnőtteknek szóló kategóriába sem lehetetlen bepréselni, ám én nem erőltetném. Abban a mezőnyben – minden érdeme és jó megoldása ellenére – nem érne el olyan jó helyezést.
*
Horváth Vivien nálunk megjelent írásait itt találod. Ha pedig semmiről sem akarsz lemaradni, akkor kövesd Moly és Facebook-oldalunkat!
Perczel Olivér láthatóan széleskörű alapkutatást végzett, figyeleme kiterjed még a naplókra, a historia domusokra, de még a plakátokra és a napisajtóra is. Veszprémy László Bernát írása.
Látom, olvasom az egyre másra megjelenő híreket és cikkeket arról, hogyan használnak ki intézetis, vagy éppen mélyszegénységben élő cigány és rossz körülmények között élő gyermekeket.
Egyre nagyobb és halálosabb veszélyt jelentenek a szintetikus szerek, mint a varázsdohány, herbál, fólia – csupa párszáz forintos méreg, ami tönkreteszi a testet és lelket, kifacsarja a fiatalokat.