Hogy változott a fantasztikus irodalmi közeg az elmúlt években? A Mandiner.sci-fi első születésnapjára arra kértünk egy sor, a sci-fi-, fantasy- és horrorközegben aktív írót, szerkesztőt, bloggert és olvasót, hogy értékeljék a magyar fantasztikum helyzetét 2016-ban.
Aki válaszol: Michaleczky Péter, az Avana Egyesület alapítója, az egykori Átjáró magazin és több antológia szerkesztője, író, több hazai találkozó szervezője, a 2016-os EuroCon díszvendége.
*
Asimovot egyszer megkérdezték, hogy mikor lesz professzionális író valakiből, és ha jól emlékszem azt mondta, akkor, ha megteremti az anyagi függetlenséget, hogy írjon. És persze fenék is kell hozzá — tette hozzá.
A magyar szerzők nincsenek jó helyzetben, általában elmondható, hogy kevés az anyagilag független művész ma Magyarországon. Az SF írók a piacról kénytelenek megélni, azaz vagy civil foglalkozás mellett alkotnak, vagy valamilyen kreatív szakmában próbálnak érvényesülni, például reklámból, újságírásból vagy forgatókönyvekből tartják fent a családjukat. A helyzet azonban Nagy-Britanniában és más európai országokban is pontosan ugyanez.
Nem igaz, hogy összesen három jó SF szerző van ma Magyarországon. Én kapásból tíz-húsz embert fel tudnék sorolni, akik igenis képesek felvenni a versenyt a nemzetközi mezőnnyel. Az lehet, hogy három olyan írónk van mindösszesen, aki pusztán az írásból megél.
A magyar szerzők könyveit még mindig „inchben” mérjük, pedig szerintem már rég nem az angolszász SF a mérce. (Ahogy szerintem a sci-fin belül sem mérce az a fajta hard SF, amely nem több spekulatív tudományos ismeretterjesztésen.) Nekem az az érzésem jó ideje, hogy a britek és az amerikaiak is kezdenek ráunni az általunk „angolszász SF“-nek nevezett vonalra, a szerzőik ezért is keresnek folyamatosan új témákat (példának ott van China Miévile, Neil Gaiman, Paulo Bacigalupi, Anne Leckie, Aliette de Bodard és Charles Stross munkássága). Az olvasók nyitottabbak lettek, ami óriási lehetőség a kelet-európai szerzőknek.
Ami itthon viszont gond, hogy továbbra is nagyon sok gondozatlan szöveg jelenik meg. Ebben a szerzők felelőssége elvitathatatlan, de jó lenne, ha a kiadók több kéziratot dobának vissza. Ha ezen múlik, vesszen inkább az előleg! Az előleg ugyanis a kiadó kockázati tőkéje kellene, hogy legyen. A hazai SF kiadók azonban ezt nem engedhetik meg maguknak: ha egy kötet bekerül a kiadói tervbe, akkor az jó eséllyel meg is jelenik. (A kilencvenes években előfordult, hogy a címlapfestményhez rendelt regényt a kiadó. Ma már ez azért elképzelhetetlennek tűnik a számomra.)