Nem pontosan ez történt. Főszereplőink továbbra is rengeteget teáznak, és az érzelmi életük még mindig nagyon fontos téma a könyvben, amivel nem biztos, hogy baj lenne, ha ezek a többségében felnőtt szereplők nem egy-egy tinédzser érzelmi színvonalán állnának. A Radch Birodalomban senki sem mosolyog, mindenki szorong, feszeng, depressziós, és úgy viselkedik, mintha tizedikes lenne. Nagyon fontos életbölcsesség például, hogy ha valakit megbántunk, akkor ne magyarázkodjunk, hanem feltétel nélkül kérjünk tőle bocsánatot: na de van olyan fontos, hogy egy űropera jelentős részében ezzel foglalkozzunk úgy, hogy annak semmi hatása nincs a cselekményre?
A cselekményre, ami egyébként nincs túlgondolva. Az Athoekre megérkezik a polgárháború, van némi lövöldözés, meg robbanás, meg társadalmi feszültség. Persze itt van a „gonosz” Anaander (a másik nem jelent meg az első könyv óta), az ellenfél, aki már-már üdítően úgy viselkedik, mint egy felnőtt; és van valamiféle lezárás is, de hogy tűzijáték lenne? Akció? Kiderül valami az idegen presgerekről? Valami nagy megfejtés, fordulat, csavar, akármi? Szó sincs erről. Breq persze valószínűleg alapjaiban változtatja meg a Radch Birodalmat, de ez nem a színpadon történik, hanem azon kívül a következő években – szóval ez nem nagyon vigasztalja az olvasót.
Persze voltak kiemelkedő pontok és üde színfoltok, ilyen például a comic relief-karakterként használt presger tolmács; meg Breq is érdekes karakter maradt végig; és Kleinheincz Csilla is beletett mindent a fordításba; de nagyjából ennyi. Nem tudom, Leckie visszatér-e még a Radch Birodalom univerzumába, de a ha igen, akkor nagyon remélem, hogy az űropera műfajának kalandosabb-kreatívabb-izgalmasabb részeire fog koncentrálni, mert az utolsó két résszel kapcsolatban olyan érzésem van, mint az Everfairrel: ha ez a legjobb, amit a zsáner sajtóban ünnepelt fele tud nyújtani, akkor kicsit sad puppy vagyok én is.