Meg kellene szüntetni a bolognai rendszert

2016. december 06. 14:42

Az, hogy hároméves tanulás után szerzett papírt diplomának mernek nevezni, és a munkaadók ezt akként is értékelik, ez az egyetem teljes leértékelése. Interjú.

2016. december 06. 14:42
Csaba László
hvg.hu

HVG: Orbán Viktor miniszterelnök szerint eljárt az idő az olyan gondolkodás felett, hogy a sikeres élethez csak a gimnáziumi, illetve a felsőfokú tanulmányok vezetnek. Mit gondol erről?

Cs. L.: Szerintem egyáltalán nem erre, inkább az élethosszig tartó tanulás irányába halad a világ. Bizonyos értelemben amerikanizálódik, hiszen az Egyesült Államokban egyáltalán nem szokatlan, hogy valaki 40–50 éves korában valami egészen újat tanuljon. A felsőoktatás pedig igen jelentős részben készségeket fejleszt, tanulni tanít. Nem azért kell az egyetem, hogy megtanítsa, hogyan működik a marógép, ez XIX. századi felfogás. Különösen most, a negyedik ipari forradalom és a soha nem látott mértékű számítógépesedés idején kell mindenféle új dolgokat tanulni. A jövő nemzedéke élethosszig tartó tanulásra van kárhoztatva. Ez elkezdődik a bölcsődében, és jó esetben nem fejeződik be az egyetemen. Tanulni pedig az tud, akit erre megtanítottak. Mi most nem erre megyünk ugyan, a tendencia éppen az, hogy szinte senki sem megy egyetemi mesterképzésre.

HVG: Ennek mi az oka? Felfogható a rendszer kritikájaként is, vagy egyszerűen a hallgatók hozzáállásán múlik?

Cs. L.: Az, hogy nem mennek mesterképzésre, szerintem optikai csalódás. Az én diákságom idején is azt mondták, hogy a külker főiskolát végzettek gyorsabban el tudnak helyezkedni, mint a közgázra járók, akiknek a fejét telenyomják felesleges matematikával és mindenféle elmélettel. Ez bizonyos szempontból igaz volt, viszont az is az, hogy 15 év elteltével a felsővezetők 90 százaléka az egyetemet végzettek közül került ki. A magas tandíj is a mesterképzés ellen hat, és gyakran hallani azt is, hogy ha ma valaki elmegy doktorandusznak, az annak a jele, hogy nem talált magának állást. Jól látható, hogy ma a középmezőnyből jönnek a doktoranduszok, és nem a legjobbak közül. Ez baj, mert azt jelenti, hogy nincs megbecsülve a tudás. (...)

HVG: Piaci alapon meddig működhet ez a rendszer?

Cs. L.: Először is meg kellene szüntetni a bolognai rendszert, ami megölte az egyetemet, és akkor egymás mellett létezhetnének mindenféle intézmények. A bolognai rendszert bürokraták találták ki, akiknek fogalmuk sincs arról, mi az egyetem. Mert az nem egyszerűen a tudás átadásának, hanem a generálásának a színtere. Egyáltalán az, hogy hároméves tanulás után szerzett papírt diplomának mernek nevezni, és a munkaadók ezt akként is értékelik, ez az egyetem teljes leértékelése.”

az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 99 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Sulammit
2016. december 07. 11:45
Csaba László okos és bölcs ember.
puszika
2016. december 07. 11:25
Hoppá! A Hvg-s elvtársak nem erre számítottak! De,ha már elkészült a riport ciki nem megjelentetni. Az önvalagbarugás tipikus esete!!
vanádium
2016. december 07. 11:05
A magyar oktatás zuhanó repülése a maffia rendszer kezdete óta tart. A megelőző egyetemi rangsorban feljebb jutni nem tudó élelmes adjunktusok ,docensek létre hoztak kamu egyetemet ahol a felvételnek egyetlen kritériuma volt : megtudja-e fizetni a tandíjat.Az egyetemi akkreditáció megszerzése csak összeköttetés és pénz kérdése volt. 1990 óta Mo-n annyi "HR "szakembert" , média "szakembert"stb. képeztek ki , ami Kínának is elég lenne 100 évre.Állást ezek a fiatalok nem kaptak ,kimentek Angliába pizzafutárnak.A mai fiatal diplomásoknak tényleges tudásuk nincs, ha elveszik tőlük a számítógépét , akkor legfeljebb takarítóknak jók.Azt szoktam mondani , hogy mi a régi mérnök a brazil őserdőben is meg tudunk tervezni egy hidat , ha adnak nekünk papírt és ceruzát. Szerintem meg kell szüntetni a sok ál- főiskolát és egyetemet és ne a mennyiségi , hanem a minőségi képzés legyen a cél.Aki pedig külföldön akarja hasznosítani az itthon megszerzett tudást , akkor Ő vagy a jövendő alkalmazója fizessen nevelési költséget , hasonlóan a focistákhoz.
catalina9
2016. december 07. 10:45
"..A XXI. században felcseperedő gyermekek, a világ egyre növekvő részén, folyamatos "gumicukortesztben" vesznek részt, amelynek kérdései: a házi feladattal foglalkozol, vagy focizni mész, az érettségire készülsz, vagy diszkóba jársz, nyelvet tanulsz, vagy csavarogsz, vizsgára készülsz, vagy buliban lógsz, munkát és gyereket vállalsz, vagy a haverokkal sörözöl. "Íme, a világ minden java - mondja az ÉLET óvó néni -, amit csak szemed-szád kíván. Mit választasz: hisztizve kikövetelni a kellemességeket a jelenben, vagy lemondva az azonnali kielégülésről, vállalod a kitartást, a fegyelmet, az alkotást és a gyereket, cserébe a jövőbeli boldogságért?" A kísérletek egyértelműen mutatják: ha a fiataloknak nem kell megküzdeni a sikerért, ha minden rögtön az övék lehet, ha nincsenek korlátok és kötelességek - ez a kudarc életprogramja. Az a szülő, aki - akár mivel gazdag, és megengedheti magának, akár mivel szegény, de erején felül megad mindent, amit tőle megtagadott a sors - elvárások nélkül nyújtja mindazt, amit ő és sokak a világon ma is csak lemondások árán kaphatott meg, maga "programozza félre" gyermekeit. Ekkor azonban boldogtalanságukért nem a társadalom, kudarcaikért nem az iskola, sikertelenségükért nem a mindenkori kormány a felelős. Ezért jórészt a szülő - a kudarcra vezető életprogram "letöltője" - a hibás…”
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!