„Ha egy társadalom nem szünteti meg a szegregált oktatást, annak súlyos ára lesz: az egyenlőtlenség növekedése és az általános elszegényedés. A deszegregáció viszont stabilabb munka és tanulás iránti elköteleződéssel, jobb teljesítménnyel kecsegtet.
Ez a vita nemzetközi szinten már el is halványult, olyannyira egyértelműek a deszegregált iskolák eredményei. De ha így haladunk tovább, hamarosan ismert lesz: 2016-ban kiderült, hogy a magyar diákok 27,5 százaléka nem rendelkezik az elvárható minimális szövegértési képességekkel sem, azaz funkcionális analfabéta, és Európában a magyar oktatási rendszer a legegyenlőtlenebb, azaz itt tud az iskola a legkevesebbet változtatni a hozott hátrányokon.
A jó példák azt mutatják, tíz-tizenöt év elég lehet ahhoz, hogy számottevően javuljon az oktatás színvonala. Csakhogy a hegy túloldalán szakadék is lehet – ott, ahol a döntéshozók nem tanulnak, a mélybe lehet zuhanni. És akkor már mindegy is, hogy egyszerű ostobaság vagy politikai stratégia következtében zuhanunk-e – a végeredmény ugyanaz lesz.”