Gágyor Péter
A DANDARANDA – VAGYIS A JÖVENDŐ ÜNNEPEK MÉLTÓSÁGA
A röhögény
Nemzeti ünnep egy határon túli városban. Szónoklatok, majd vers. A képernyőről ismert arcú színész szavalja dörgedelmesen a Nemzeti Dalt, oldalán kard. Minden refrénnél kirántja, majd visszadugja a hüvelyébe. A második alkalommal csak a negyedik próbálkozása után sikerül vissza találnia a hüvelybe… ez volna a dandaranda.
És ugye, nincs mese, itt az új kor, itt az új emberek – minden megváltozik ... az árnyak viszont ismerősek, régiek. És kell itt minden, ami avítt: a mente, a kacagány, vagy némi képzavart alkalmazva mondhatnánk inkább: röhögény ...
Szóval ő, kit kapásból „szineművésznek” nevezget ki a lelkes köz(-önsége), aki az ünneplés vélt fénypontja és egyben ugyancsak egy meghatározhatatlan valaminek a vélt képviselője végig nyüszíti, ordítja, dandarandázza neves lírai költőnk lelkesítő vagy (mégis inkább) döbbenten töprengő, versét. Lobogva, mint ahogy nálunk (oly rosszul) a Nemzeti dalt szokás szavalni, a túlcsordult a hatásvadászat, a hamis pátosz valamennyi olcsó eszközével. A stílusra, e „naiv” megközelítésünk gyanánt nem is annyira a félreértelmezett Nemzeti dal volna a jó modell/példa (áldozat), hanem inkább az „Aki nem lép egyszerre” kezdetű bakanóta az eltiltott rétesessel riogató, mondható végzetes fenyegetettség, ha már ugye, a kuplerájokat ünneplő kuplék vulgáris lármája, tehát a jobb társaságban leírhatatlan fékevesztettsége lobbant fel a meghatóan lázas harci ünnepi kedvekben, szenvedélyekben.
A giccs uralma
...(mert ki ne hallott volna, vagy akár éppen nyilvánosan, sőt, úgymond felelősen is ne szólott volna közülünk, a pulpituson ágálva, Bartók és Kodály országáról? Mert bizony szóltunk, gyakran agyonrágott szavakkal.).
Igen. Ez az. Habár alul a víznek árja… mégis a giccs az úr!
Egy müncheni március 15.-én, ütötte meg először (mint egy bot) a fülemet a „székely himnusznak” nevezett (kinevezett) nemzetieskedő kuplé. Azóta erdélyi himnusznak véli az egyáltalán nem ártatlan, de furfangosan tájékozatlan nemzeti konzumtársadalom. Sőt, már csángó himnusz is csinálódott („Csángó magyar, csángó magyar” kezdetű koholmány.) Eddig, giccses magyar-nótázó dorbézolásaink után, arra lehettünk büszkék, hogy legalább a himnuszunk nem operett részlet. Meg arra is, hogy annak idején, a körmönfontan taktikázó Rákosi-klikknek (Útban volt nekik még az Úristen is!) mégsem sikerült az általuk hőn vágyott „történelmi” himnuszváltoztatás. Most pedig, önként és dalolva, középszerűnek is csak erőlködve minősíthető nyüszgeményeket himnuszosítunk. Kodály Rákosiékkal szemben még tartotta a mércét ... amikor új himnuszt vártak volna el tőle, „Van már himnuszunk!” – üzente az elvtársaknak és a jövőnek is.