(Nem) Érteni Ferenc pápát

2016. augusztus 17. 10:42

Egyházunk nemcsak belőlünk, magyarokból áll, hanem egyenjogú része annak az afrikai, sőt a közel-keleti emberek közössége is, és a más vallásokhoz vezető út csakis a párbeszéd útja marad, ha mégoly nehéz is.

2016. augusztus 17. 10:42
Kuzmányi István
Magyar Kurír

„Az elmúlt hetekben felerősödni látszanak a hazai társadalmunkra ható, véleményformáló közösségi oldalakat ellepő írásokban a Ferenc pápa kritikák. Ezek a katolikusok körében is futótűzként terjednek: mivel gyöngítik a hitben megélt egységet, lassan ölő méregcseppként hatnak. A jelenség nem új, hasonlóval találkoztunk már XIII. Leó pápa kapcsán is: ő beszédeivel, majd társadalmi kérdéseket vizsgáló körlevelével okozott »botrányt«. Sokan számon kérték rajta, hogy egyháziként miért szól bele a munkáskérdésbe. (...)

A gombamód szaporodó írásokból az tűnik ki, hogy a szerzők sokszor feladják a keresés, értelmezés, utánajárás nemegyszer fáradságos útját, és nem is akarják megérteni Ferenc pápát. A legkisebb erőfeszítéseket sem teszik meg annak érdekében, hogy átlássák a helyzetet: nem olvassák el az adott pápai beszéd teljes szövegét, nem követik folyamatosan a római megnyilatkozásokat. Nemritkán mintha a bulvársajtó által feldobott »bombahírek« és figyelemfelkeltő címsorok alapján alkotnának véleményt. Eközben minden másra érzéketlenül, kizárólag az itthoni helyzetből kiindulva próbálják magyarázni a pápai nyilatkozatokat – mintha a világegyházért gondot viselő Péter-utód csak akkor mondhatna értelmes dolgokat, hogyha azok Budapestnek is tetszenek. Sajátos magyar vonás ez: az egész világot magunkhoz mérjük, s eszerint ítéljük meg. Így az egyik legérzékenyebb kérdés, a menekültválság kapcsán mintha a véleményformálók nem szívesen hallanák meg Ferenc pápának a lengyel püspökökkel zajló találkozásán megfogalmazott véleményét, melyben nagyon pontosan elemzi a problémát, s ennek alapján mérlegeli az egyes országok erre adott válaszait. Vagy azt, amikor a vallásháború fogalmát elutasítva a fanatizmus és az annak nevében elkövetett terrorcselekmények valós okaira kérdez rá. Pedig épp akkora a különbségtétel fontossága a kérdésekben, mint amennyire nem környezetvédelmi, hanem teremtésvédelmi a pápa Laudato si’ kezdetű körlevele. 

Nekünk, katolikusoknak nagy a felelősségünk: hiszen mi nem mondhatunk le az egyszerre horizontális, azaz emberi és közösségi, valamint vertikális, vagyis isteni és értékrendi szempontokat követő gondolkodásról. Ennek elengedhetetlen része a tépelődés, a lassú, de kitartó jákobi megküzdés egy nehézséggel – amibe beletartozhat az egyet nem értés is. Eközben nem felejthetjük el: egyházunk nemcsak belőlünk, magyarokból áll, hanem egyenjogú része annak az afrikai, sőt a közel-keleti emberek közössége is, és a más vallásokhoz vezető út csakis a párbeszéd útja marad, ha mégoly nehéz is. Ezt jelenti a katolicitás. Vagy ahogyan Babits Mihály írta: »Én katolikus vagyok, azaz hiszek a nemzeteken felülálló, egész világnak szóló, katolikus igazságban! Más szóval: hiszek igazságban, mely túl van a politikán, életünk helyi és pillanatnyi szükségletein: az én egyházam nem nemzeti egyház!« (Örökkék ég a felhők mögött. Vallomás helyett hitvallás). És ami ennél is fontosabb, hogy Krisztus és a benne teljessé vált isteni kinyilatkoztatás túlmutat a földi életünk itt és mostján, ezért olyan állásfoglalásra kell eljutnunk a hitünkben, amely képes a mennyei Atya szemével látni és láttatni.”
Amerika választ! Kövesse élőben november 5-én a Mandiner Facebook-oldalán vagy YouTube-csatornáján!
az eredeti, teljes írást itt olvashatja el Navigálás

Összesen 115 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Viator
2017. augusztus 18. 15:37
Nem. A katolikus nem párbeszédre törekszik a más vallásúakkal, hanem arra, hogy megtérítse őket Krisztus hitére. Ugyanis ő ezt adta parancsba nekünk! A szerző nem csak ezt nem érti, hanem az általa citált idézetet sem. "Én katolikus vagyok, azaz hiszek a nemzeteken felülálló, egész világnak szóló, katolikus igazságban!" Babits a katolikus igazságban hisz és nem a muszlim igazságban, nem a humanista igazságban, nem a protestáns igazságban. Ugyanis Igazság csak egy van: "Én vagyok az út, az igazság és az élet". Ezt egyedül a Krisztus által alapított Római Katolikus egyház képviseli. (A gyakorlatban sajnos ez nincs mindig így, lásd Bergoglio ügyködését).
catalina9
2016. szeptember 05. 12:21
(Nem) Érteni Ferenc pápát" Én értem. Sajnos! Elgondolkoztató, hogy a mostani hullám előzményeként, először az arab tavasz címen felvezetett provokációsorozattal legyengítették a földközi tenger déli partjain fekvő országokat, majd Berlusconi és Sarkozy megbuktatásával legyengítették az északi partok védelmét, majd egy rozsdás zsanérokon nyikorgó, rossz ajtózárral rendelkező Görögországot hagytak Európa déli kapujának. Végül pedig Merkel és a gyanúsan hirtelen eltűnő, józan eszű Ratzingert felváltó, infantilis FERENC pápa biztosította, hogy hirtelen meginduló, Soros György által révkalauzolt tömegeket szinte beszippantsa a liberálisok által gügyévé tett keresztény értelmiség. Ennyi egyidejű véletlen nincs.
Lakat_OS
2016. szeptember 03. 15:41
Legvégül, és mikor arra a kérdésre kerül sor, hogy az iszlám támogatja-e a nem-muzulmánok elleni erőszakot, Ferenc Pápa azokhoz a nyugati vezetőkhöz sorol be, akik vagy hazudnak, vagy bolondok, vagy egy kicsit mindkettő. https://periszkop.com/2016/08/03/ferenc-papa-bolond-vagy-az-iszlam-miatt-hazudik-raymond-ibrahim-frontpage-magazine/
Lakat_OS
2016. szeptember 03. 15:41
Az iszlámmal párbeszéd? Na ne röhögtessük már egymást....
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!